Seminarium naukowe-Teologia moralna WT-SPL-STM
Treści merytoryczne:
1. Antropologiczno-moralne podstawy współczesnych poglądów na rodzinę. Chrześcijański dialog z gender.
2. Biologiczne i psychologiczne wymiary natury ludzkiej.
3. Moralne aspekty komunikacji medialnej.
4. Współczesne rozumienie zła i grzechu.
5. Teologia ciała.
6. Współczesne spory metodologiczne w teologii moralnej
Metody oceny:
Zaliczanie semestralne na podstawie postępu w redagowaniu pracy magisterskiej.i
W cyklu 2022/23_Z:
1. Podstawy prawne pracy naukowej. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: PUNKTY ECTS (7 pkt):
seminarium – 2 pkt
przygotowanie do zajęć – 1 pkt
gromadzenie materiałów – 1 pkt
pisanie pracy – 3 pkt
| W cyklu 2022/23_Z: PUNKTY ECTS (7 pkt):
seminarium – 2 pkt
przygotowanie do zajęć – 1 pkt
gromadzenie materiałów – 1 pkt
pisanie pracy – 3 pkt |
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
PUNKTY ECTS (7 pkt):
seminarium – 2 pkt
przygotowanie do zajęć – 1 pkt
gromadzenie materiałów – 1 pkt
pisanie pracy – 3 pkt
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
1. Ocenianie bieżące postępów studentów.
2. Przygotowanie pracy magisterskiej według przedstawionych studentowi wymagań.
Warunki zaliczenia:
a) (ustalenie tematu pracy, zgromadzenie bibliografii, przedstawienie planu pracy);
b) (przedstawienie przynajmniej jednego rozdziału pracy);
c) (przedstawienie roboczej wersji pracy).
WIEDZA
Ocena niedostateczna (2): student/studentka nie zna elementarnej terminologii z nauk o rodzinie i etyki oraz innych dyscyplin pomocniczych, związanych z pisaną pracą; nie ma wiedzy na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej.
Ocena dostateczna (3): student/studentka w zakresie dostatecznym posiada wiedzę na temat terminologii z nauk o rodzinie i etyki oraz innych dyscyplin pomocniczych, związanych z pisaną pracą; w stopniu dostatecznym ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej.
Ocena dobra (4): student/studentka w zakresie dobrym posiada wiedzę na temat terminologii z nauk o rodzinie i etyki oraz innych dyscyplin pomocniczych, związanych z pisaną pracą; w stopniu zadowalającym wykazuje się wiedzą na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej.
Ocena bardzo dobra (5): student/studentka w zakresie bardzo dobrym posiada wiedzę na temat terminologii z nauk o rodzinie i etyki oraz innych dyscyplin pomocniczych, związanych z pisaną pracą; w stopniu zaawansowanym wykazuje się wiedzą na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego, w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena niedostateczna (2): student/studentka nie potrafi zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); student/studentka nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; student/studentka nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie umie analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; student/studentka nie przygotował pracy magisterskiej.
Ocena dostateczna (3): student/studentka w stopniu dostatecznym potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); student/studentka potrafi ogólnie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; student/studentka potrafi dokonać podstawowych obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; umie zasadniczo analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; student/studentka przygotował pracę magisterską.
Ocena dobra (4): student/studentka w stopniu dobrym potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); student/studentka potrafi dobrze posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; student/studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; umie należycie analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; student/studentka przygotował pracę magisterską.
Ocena bardzo dobra (5): student/studentka w stopniu zaawansowanym potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); student/studentka potrafi biegle posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; student/studentka potrafi dokonać różnych obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; umie analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; student/studentka przygotował bardzo dobrą pracę magisterską.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ocena niedostateczna (2): student/studentka nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego i intelektualnego; nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych źródeł; nie potrafi czytać ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych, także w wybranym języku obcym.
Ocena dostateczna (3): student/studentka ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego i intelektualnego; potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne źródła; potrafi czytać w stopniu podstawowym i ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne, także w wybranym języku obcym.
Ocena dobra (4): student/studentka ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego i intelektualnego; potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne źródła; potrafi dobrze czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne, także w wybranym języku obcym.
Ocena bardzo dobra (5): student/studentka ma doskonałą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego i intelektualnego; potrafi biegle i samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne źródła; potrafi bardzo dobrze czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne, także w wybranym języku obcym.
Literatura
Bocheński J. M., Między logiką a wiarą. Z J. M. Bocheńskim rozmawia J. Parys, Montricher 1988.
Bartnik Cz. S., Teologia chrześcijańska, w: Katolicyzm A-Z, praca zbiorowa pod red. Ks. Z. Pawlaka, Poznań 1988, s. 364 - 370.
Bronk A., Majdański S., Teologia: Próba metodologiczno-epistemologicznej charakterystyki, "Nauka" 2006, nr 2, s. 81-110.
Hryciuk R. E., Kościańska A., Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 1-2, WUW Warszawa 2007.
Juros H., Teologia moralna czy etyka teologiczna. Studium z metateologii moralności, warszawa 1980.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Pisma wybrane, t. 4, Lublin 1992.
Kunowski S., Problematyka metodologiczna seminarium magisterskiego. Skrypt dla studentów KUL, Lublin 1971.
Mroczkowski I., Dyscyplina rozumu i uczciwość serca w poznaniu teologiczno-moralnym, w: J. Nagórny, K. Jeżyna, Teologia moralna u kresu II tysiąclecia, Lublin 1998 s. 107 - 122.
Mroczkowski I., Dyskusje metodologiczne w polskiej teologii moralnej po Soborze Watykańskim II, w: J. Nagórny, J. Gocko, Polska teologia moralna. Czterdzieści lat po Soborze Watykańskim II, Lublin 2006, s. 53-64.
Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002.
Przełęcki M., Sens i prawda w etyce, Warszawa 2004.
Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.
Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
Węcławski T., Co rozstrzyga o naukowej/metodologicznej odrębności teologii, "Nauka" 2006, nr 3, s. 95-109.
W cyklu 2022/23_Z:
Bocheński J. M., Między logiką a wiarą. Z J. M. Bocheńskim rozmawia J. Parys, Montricher 1988. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: