Ogólna metodologia nauk WT-SPL-OMC
każdy z uczestników dokonuje metodologicznej analizy dowolnie wybranego artykułu naukowego. Celem analizy jest rekonstrukcja stosowanej metody, ocena trafności jej zastosowania oraz określenie charakteru wiedzy uzyskanej przy jej pomocy.
W ramach ćwiczeń część grupy prowadzi dyskusję, która jest następnie oceniana przez pozostałych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W02 - student wykazuje podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej (kluczowe pojęcia i problemy) i metodologicznej ogólnej metodologii nauk
W10 - student prezentuje współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w zakresie ogólnej metodologii nauk oraz ogólną wiedzę filozoficzną
U04 - student prawidłowo rozpoznaje, interpretuje i wyjaśnia problemy ogólnej metodologii nauk
K11 - student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, uzasadniając potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do problemów wobec złożonej rzeczywistości
Kryteria oceniania
Efekt W02, W10
- na ocenę bardzo dobrą - student wymienia i definiuje wszystkie omawiane na wykładzie terminy; rozróżnia i objaśnia wszystkie typy rozumowań, podziały i klasyfikacje; wybiera i uzasadnia wszystkie wartościowe elementy ogólnej metodologii nauk.
- na ocenę dobrą - student wymienia i definiuje większość omawianych na wykładzie terminów; rozróżnia i objaśnia większość typów rozumowań, podziałów i klasyfikacji; wybiera i uzasadnia wszystkie większość elementów ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dostateczną - student wymienia i definiuje niektóre omawiane na wykładzie terminy; rozróżnia i objaśnia niektóre typy rozumowań, podziały i klasyfikacje; wybiera i uzasadnia niektóre wartościowe elementy ogólnej metodologii nauk
Efekt U04
- na ocenę bardzo dobrą - student bezbłędnie analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dobrą - student w większości poprawnie analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, w większości swobodnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
- na ocenę dostateczną - student częściowo analizuje tekst źródłowy z zakresu ogólnej metodologii nauk, sporządza własny tekst, dobierając
adekwatną i zróżnicowaną terminologię, częścioow błędnie porównuje twierdzenia i przyporządkowuje je do głównych teorii ogólnej metodologii nauk
Literatura
1. Ajdukiewicz Kazimierz, Logika pragmatyczna, Warszawa: 1975 (cz. 3. Metodologiczne typy nauk).
2. Hajduk Zygmunt, Ogólna metodologia nauk, Lublin: KUL 2012.
3. Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin: KUL 1998.
4. Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa: DAP 2003.
5. Ziembiński Zygmunt, Logika praktyczna, Warszawa: PWN 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: