Metodyka uczenia się WT-SPL-MUCZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie z
1. Sposoby uczenia się i efektywna praca umysłowa. Sposoby przekazywania wiedzy.
2. Wiedza naukowa a wiedza potoczna.
3. Kryteria wiedzy naukowej
4. Umiejętność wyodrębniania struktury tekstu naukowego.
5. Indukcja i dedukcja jako podstawowe sposoby pozyskiwania nowej wiedzy.
6. Sposoby efektywnego zapamiętywania zdobytej wiedzy.
7. Techniki graficznego opracowania tekstu naukowego zwiększające efektywność uczenia się.
8. Struktura tekstu naukowego i sposoby jego streszczania.
9. Systematyzacja poglądów i argumentów w procesie uczenia się.
10. Sposoby rozpoznawania źródeł wiedzy w tekstach naukowych.
11. Rola internetu w uczeniu się i szukaniu źródeł wiedzy.
12. Krytyczne podejście do gromadzonej wiedzy. Rozróżnianie wiedzy dobrze i słabo uzasadnionej.
13. Konstrukcja raportu z badań naukowych.
14. Formułowanie hipotez i wniosków w pracy badawczej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - Student potrafi zdefiniować wiedzę potoczną i naukową.
W2 - Ma wiedzę na temat kryteriów wiedzy naukowej.
W3 - Student zna podstawowe sposoby rozumowania w badaniach naukowych
W4 - Student ma wiedzę na temat sposobów strukturyzacji tekstów naukowych
U1 - student umie rozpoznać tekst naukowy
U2 - student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w referowaniu poglądów i wyników badań naukowych.
U3 - Student posiada umiejętność w zakresie analizy tekstu naukowego.
U4 - Student potrafi dokonać syntezy tekstu naukowego w celu lepszego przyswojenia sobie wiedzy.
U5 - Student potrafi szukać nowej wiedzy w zasobach i bazach danych.
K1 - Umie krytycznie odnieść się do napotkanej wiedzy w toku dyskusji.
K2 - Student zwiększa komunikację ze środowiskiem naukowym i uczelnianym
K3 - Student jest zorientowany na dyskurs naukowy i krytyczną analizę argumentów naukowych.
K4 - Student organizacyjnie jest zdolny do bardziej efektywnego wykorzystania zdobytej wiedzy oraz przekazania jej innym ludziom.
K5 - Student dostrzega konieczność polemiki w krytycznym ustosunkowywaniu się do wiedzy naukowej.
K6 - Student potrafi przekazać wiedzę innym ludziom i pokazać, jak ją najefektywniej utrwalić.
Kryteria oceniania
Ocena:
ocena 5:
Efekt W1,W2, W3 - student w pełni rozumie pojęcia, rozróżnia wszystkie kryteria naukowości, zna kryteria rozumowania
Efekt W4, U3, U4, U5 - student potrafi praktycznie dokonać analizy tekstu naukowego oraz wyodrębnić istotne jego elementy
Efekt U1, U2, K1, K2 - student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę i praktycznie wykorzystać w dyskusji naukowej oraz bardzo dobrze komunikuje się z osobami podejmującymi badania naukowe.
Efekt U5, K3, K4, K5 - student jest zdolny do sformułowania własnego stanowiska i skutecznie je obronić.
ocena 4:
Efekt W1,W2, W3 - student częściowo rozumie pojęcia, rozróżnia większość kryteriów naukowości, poprawnie rozróżnia kryteria rozumowania
Efekt W4, U3, U4, U5 - student potrafi dokonać poprawnej analizy tekstu naukowego oraz wyodrębnić większość istotnych jego elementów
Efekt U1, U2, K1, K2 - student potrafi w dużym stopniu wykorzystać wiedzę i praktycznie wykorzystać ją w dyskusji naukowej oraz dobrze komunikuje się z osobami podejmującymi badania naukowe.
Efekt U5, K3, K4, K5 - student jest zdolny do sformułowania własnego stanowiska i przedstawić jego główne argumenty.
Ocena 3:
Efekt W1,W2, W3 - student rozumie niektóre pojęcia, rozróżnia kryteria naukowości, jest w stanie zaprezentować elementy kryteriów rozumowania
Efekt W4, U3, U4, U5 - student potrafi częściowo dokonać analizy tekstu naukowego oraz wyodrębnić niektóre jego elementy
Efekt U1, U2, K1, K2 - student potrafi w pewnym stopniu wykorzystać wiedzę i praktycznie wykorzystać w dyskusji naukowej oraz komunikować się w pewnym stopniu z osobami podejmującymi badania naukowe.
Efekt U5, K3, K4, K5 - student jest zdolny do sformułowania niektórych argumentów i bronić swojego stanowiska..
Literatura
Cotrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007.
Metodyka studiowania, red. A. Andrzejczak, Poznań 2011.
Corey G., Schneider Corey M., Mamy wybór. Zgłębianie osobistego rozwoju, Poznań 2002
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: