Logika-Przydatność logiki w działaniach praktycznych WT-SPL-LPL
Wspomniany wyżej cel był realizowany w następujący sposób:
1.Praktyczne zastosowanie logicznej analizy języka. Rozwiązywane były zadania wyznaczone w: K. Ajdukiewicz, Zarys Logiki. Książka pomocnicza dla nauczycieli. Warszawa 1953. Podjęto min. następujące zagadnienia:
- ustalanie relacji między zakresami nazw
- analiza konkretnych definicji pod kątem ich poprawności
- umiejętność stosowania podziału logicznego w poznaniu naukowym i
potocznym
- identyfikacja błędów wieloznaczności w konkretnych wypowiedziach
- sposoby osiągania jednoznaczności na podstawie wybranych przykładów
2. Sprawdzanie niezawodności konkretnych schematów wnioskowania metodą zerojedynkową oraz na drodze dowodu założeniowego wprost i nie wprost, według zadań z książki L. Borkowski, Elementy Logiki formalnej, Warszawa PWN 1980
3. Praktyczna przydatność retoryki
- właściwa struktura wypowiedzi jako podstawa adekwatnego przekazu
(przykłady)
- retoryka a propaganda; identyfikacja problemu na podstawie konkretnych
przykładów
- uzasadnienie rzeczywiste i pozorne; próba zobrazowania
- retoryka a rzeczywistość wirtualna
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i działania
Kryteria oceniania
Bardzo dobra: kompetentne stosowanie zasad logiki i retoryki oraz umiejętność identyfikacji błędów logicznych
Dobra: podstawowa sprawność w stosowaniu zasad logiki
Dostateczna; ogólna znajomość podstawowych zasad logiki
Literatura
K. Ajdukiewicz, Zarys Logiki. Książka pomocnicza dla nauczycieli.
Warszawa 1953
L. Borkowski, Elementy Logiki formalnej, Warszawa PWN 1980
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: