Historia filozofii-Starożytność WT-SPL-HFI1
Treści merytoryczne:
1. Ogólny kontekst powstania filozofii w Grecji (sytuacja
społeczno - polityczna, rozwój nauk praktycznych, wpływy)
2. Tales jako ojciec filozofii; pierwotne rozumienie
poznania filozoficznego
3. Jońscy filozofowie przyrody. Heraklit - implikacje
etyczne. Empedokles
4. Koncepcja nauki według Parmenidesa. Szkoła elejska
5. Sceptycyzm i jego konsekwencje: Szkoła Megarejska,
Euklides - erystyka
6. Demokryt i Pitagoras: koncepcja świata i przesłanie
etyczne
7. Zmiana celów uprawiania filozofii u sofistów
8. Sokrates jako ojciec etyki - 2 g.
9. Idealistyczne wyjaśnianie rzeczywistości według Platona - 3 g.
10.Realistyczne wyjaśnianie rzeczywistości według
Arystotelesa - 3 g.
11.Filozofia życia według Stoików, Epikurejczyków,
Sceptyków i Cyników
12.Końcowy okres filozofii greckiej: Filon, Plotyn
13.Koncepcja i okoliczności powstania filozofii chrześcijańskiej
14.Pierwsi filozofowie chrześcijańscy (min. św.Justyn, Atenagoras, św.Ireneusz z Lyonu, Orygenes)
Metody oceny: egzamin
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Znajomość podstawowych nurtów myślowych kształtujących Filozofię Starożytną
2. Ukazanie charakteru rozwoju Filozofii Starożytnej
Umiejętności
Student potrafi pokazać, że Filozofia Starożytna stanowi wyraz naturalnej potrzeby rozumienia siebie i świata
Kompetencje społeczne
W dyskusjach światopoglądowych potrafi wykorzystać konkretne koncepcje filozoficzne, aby ukazać różne sposoby poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra (5)
Student potrafi przedstawić podstawowe nurty Filozofii Starożytnej, pokazać uzasadnienie przyjętych przez nie rozwiązań, wzajemne relacje zachodzące między poszczególnymi koncepcjami oraz wpływ na rozwój Kultury Europejskiej
Ocena dobra (4)
Student potrafi przedstawić podstawowe nurty Filozofii Starożytnej oraz przyjmowane przez nie uzasadnienia własnych koncepcji
Ocena dostateczna (3)
Student potrafi przedstawić podstawowe nurty Filozofii Starożytnej
Literatura
E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, T.I (wydanie dowolne)
S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej.
PWN Warszawa - Wrocław 2000
F. Copleston, Historia filozofii T Ii II (wydanie dowolne)
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, T. I-IV
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: