Historia diecezji płockiej WT-SPL-HDP1
Treści merytoryczne:Omówienie zagadnień związanych z powstaniem diecezji płockiej ok. 1075 r., rolą i znaczeniem dla kształtowania się organizacji kościelnej pierwszych biskupów płockich zwłaszcza Aleksandra z Malonne, Wernera, Gedki i inn. Ponadto zostanie omówiona struktura organizacyjna diecezji: archidiakonaty (płocki, dobrzyński, pułtuski), ich powstanie i znaczenie dla życia religijnego diecezji; oficjalaty (płocki, pułtuski, łomżyński), następnie rozwój sieci dekanalnej i parafialnej od wczesnego średniowiecza aż po wiek XX. Również zostaną omówione zagadnienia związane z kulturotwórczą rolą Kościoła na Mazowsza w omawianym czasie.
Metody oceny:Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do kolokwium pisemnego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
. Paweł Giżycki, biskup płocki (1439-1463) - rozprawa doktorska, Płock 1999, ss. 230.
2.Jezuici w Płocku (1611 – 1773), Warszawa 2002 (współautor), ss. 134.
3.Biblioteka Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku, red. W. Graczyk, Płock 2003, ss. 176.
4.Diecezja płocka. Struktura personalno-administracyjna, red. K. Ziółkowski, J. Filarski, W. Graczyk, M. Grzybowski, J. Mackiewicz, S. Wierzbicki, Płock 2004, ss. 720.
5.W. Graczyk (red), Kościół i parafia w Cieksynie w świetle wizytacji od XVII do XIX wieku oraz prowadzonych badań architektonicznych, Cieksyn 2006.
6.W. Graczyk, P. Kryszofiak, Zobaczyć Chrystusa w człowieku. Troska o potrzebujących na podstawie listów pasterskich bł. abpa Antoniego Juliana Nowowiejskiego, Płock 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: