Antropologia filozoficzna-Metafizyka działania WT-SPL-AF2
Zagadnienia szczegółowe do części pierwszej
Charakter i znaczenie antropologii filozoficznej (min. zagadnienie błędu
antropologicznego). Podstawowe doświadczenie siebie jako osoby; koncepcja osobowego istnienia. Osoba ludzka i jej niematerialne działania. Dusza jako niematerialny podmiot i racja konieczna bycia osobą. Sposób istnienia i natura duszy. Związek duszy z ciałem jako wyraz osobowej jedności człowieka. Status ontyczny ciała. Nieśmiertelność duszy ludzkiej. Filozoficzna interpretacja śmierci człowieka. Możliwość filozoficznej interpretacji życia pozagrobwego; ważniejsze ustalenia. Geneza człowieka (pochodzenie duszy). Możliwość reinkarnacji. Płciowość jako wyraz jedności osobowej. Argumenty poza metafizyczne za istnieniem duszy: podział, ocena. Błąd antropologiczny Gender. Rozwój osobowy jako obiektywny sens życia człowieka
Zagadnienia szczegółowe do części drugiej:
Struktura czynu ludzkiego (min. jego obiektywne możliwości). Rozumienie i właściwe wykorzystanie osobowych dyspozycji poznawczych (problem obiektywnej prawdy i możliwość jej osiągania). Istota i rozwój wolności. Właściwe wykorzystanie dyspozycji do działań niepraktycznych (min. problem zabawy, doświadczenie piękna) i bezinteresownych (min. koncepcja miłości do człowieka i do Boga). Religijność a osobowy rozwój człowieka
Kultura jako naturalny kontekst rozwoju człowieka (min.rozumienie kultury w relacji do natury przyrodniczej; elementy ekologii). Koncepcja narodu i jego rola w osobowym rozwoju człowieka. Rozumienie państwa i polityczne zaangażowanie człowieka (min. rozumienie dobra wspólnego). Istota rodziny i jej rola w osobowym rozwoju człowieka.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: rozumienie istoty i struktury osobowych działań człowieka wyrażających właściwą mu transcendencję.
Umiejętność: ukazanie sposobu wykorzystania osobowych dyspozycji człowieka dla wypełnienia obiektywnego sensu istnienia
Kompetencje społeczne: merytoryczne przygotowanie do dyskusji światopoglądowych nad sensem ludzkiego życia
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra: właściwe rozumienie metody filozoficznej interpretacji bytu ludzkiego i kompetentne jej stosowanie. Pełna znajomość realistycznej wizji człowieka.
Ocena dobra: Rozumienie metody filozoficznej interpretacji i umiejętność stosowania jej w podstawowym zakresie
Ocena dostateczna: podstawowa znajomość metody oraz ważniejszych ustaleń dotyczących struktury człowieka i jego rozwoju
Literatura
M.A. Krąpiec, Ja człowiek (wydanie dowolne)
M.A. Krąpiec, Człowiek w kulturze, Warszawa 1996
M.A. Krąpiec, O ludzką politykę! Katowice 1993
S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1996
K.Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność (wydanie dowolne)
J.Zdybicka, Człowiek i religia (wydanie dowolne)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: