Teologia fundamentalna-Eklezjologia WT-SOP-TFE
Treści merytoryczne:
1. Wyjaśnienie pojęć i stosowane metody
2. Współczesny kontekst wiary Kościoła
3. Chrystusowa geneza Kościoła
4. Dwunastu: Fundament struktury Kościoła
5. Sukcesja apostolska
6. Znaki autentyczności Kościoła
7. Rozumienie, rozpoznawanie oraz funkcje cudów w życiu i wierze ludu Bożego
8. Przynależność i przyporządkowanie do Kościoła Chrystusowego
9. Zbawienie w Kościele i poprzez Kościół
10. Uzasadnienie katolickiej nauki o prymacie papieskim
11. Kolegialność władzy w Kościele i jej konsekwencje
12. Przymioty władzy papieskiej
13. Określenie i formy nieomylności Magisterium Kościoła 14. Nieomylność papieża w ujęciu Vaticanum I
15. Kościół a demokracja, ekonomia i kultura
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: 1. Modele uzasadniania wiarygodności Kościoła i znaki jego autentyczności (przegląd modeli uzasadniania wiarygodności Kościoła; znaki Kościoła Chrystusowego w ujęciu współczesnej teologii) 2. Chrystusowe korzenie Kościoła (problematyka Chrystusowej genezy Kościoła w świetle wypowiedzi Magisterium; ujęcie teologicznofundamentalne; pogłębienie historyczne) 3. Dwunastu – fundament struktury Kościoła i sukcesji apostolskiej (apostolat – kolegium biskupów – podstawowy element struktury Kościoła; ustanowienie Dwunastu; posłannictwo Dwunastu; Chrystusowa geneza i pierwotny rozwój sukcesji apostolskiej) 4. Prymat jako fundament struktury Kościoła i sukcesji Piotrowej (rozumienie prymatu papieskiego; miejsce św. Piotra w świetle przekazów Nowego Testamentu; posłannictwo św. Piotra; określenie i podstawy sukcesji apostolskiej; racje prymatu rzymskiego; najwcześniejsze świadectwa sukcesji rzymskiej i odnoszenia prymatu do Rzymu; samoświadomość prymacjalna Kościoła rzymskiego) 5. Odpowiedzialność Kościoła za prawdę. Nieomylność Kościoła i jego Urzędu Nauczycielskiego (wolność Kościoła od błędu, definicje Urzędu Nauczycielskiego i nieomylności; odpowiedzialność kolegium biskupów za strzeżenie depozytu Objawienia oraz nieomylność tego kolegium; odpowiedzialność i nieomylność papieża) 6. Kościół i świat dzisiaj: demokracja, ekonomia, kultura |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Lektura obowiązkowa: Konstytucja dogmatyczna o Kościele - min. 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ETCS | W cyklu 2019/20_L: Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz. |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem kształcenia ma być rozbudzenie wrażliwości studentów na spotkanie z Chrystusem w Kościele i na znaki jego autentyczności, a także rolę i zadania Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, z uwzględnieniem jego nieomylności (zwłaszcza nieomylności papieża) oraz prymatu i sukcesji Piotrowej. Ukazany też zostanie współczesny kontekst wiary Kościoła oraz jego odniesienie do demokracji, ekonomii i kultury. Student będzie także przygotowany do wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów wiary i funkcjonowania Kościoła we współczesnym świecie.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Egzaminy ustny.
Materiał z wykładanych tematów według tez
Pytanie ze znajomość lektur, zwłaszcza Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium.
Literatura
- Nauka Soboru Watykańskiego II i posoborowych dokumentów Stolicy Apostolskiej o Kościele
- Artemiuk P., Kim jest papież w Kościele?, Szkice z teologii prymatu, Płock 2022
- Kulisz J., Czasy nowożytne wyzwaniem dla chrześcijaństwa, Warszawa 2001;
- Müller kard. Gerhard, Jedność wiary, wyd. Esprit, Kraków 2022
- Napiórkowski A., Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii
integralnej, WAM, Kraków 2010
- Rosa S., Teologia fundamentalna cz. II. Eklezjologia, „Biblos” Tarnów 2000.
- Rusecki, Cud w chrześcijaństwie, TN KUL, Lublin 1996.
- Seweryniak H , Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996.
- Seweryniak H., Świadectwo i sens, Płock 2001.
- Seweryniak H., Teologia fundamentalna, cz. II, Biblioteka Więzi, Warszawa 2010.
W cyklu 2021/22_L:
- Nauka Soboru Watykańskiego II i posoborowych dokumentów Stolicy Apostolskiej o Kościele |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: