Proseminarium WT-SOP-PR
Treści merytoryczne:
1. Podstawy umiejętności racjonalnego planowania nauki własnej (zalety dobrego planu, rodzaje planów)
2. Stosowanie się do zaleceń higieny w pracy umysłowej
3. Podstawy sztuki uczenia się (uwzględnienie tzw. krzywej zapominania)
4. Potrzeba i umiejętność korzystania z biblioteki
5. Sztuka czytania w procesie uczenia się
6. Umiejętność korzystania z wykładów i notowania na wykładach
7. Uczenie się jako przetwarzanie informacji i umiejętność ich selekcji
8. Referat wygłaszany na ćwiczeniach i seminarium naukowym
9. Wprowadzenie do piśmiennictwa akademickiego (praca semestralna, sprawozdanie naukowe itp.)
10. Rodzaje i funkcje egzaminów
11. Etapy i sposoby przygotowania się do egzaminów
12. Wskazówki praktyczne odnośnie do zdawania egzaminów
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywnego udziału w seminariach, a także przeprowadzanych testach i ankietach.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Opanowanie podstaw pojęciowych przedmiotu.
2. Poznanie dynamiki pracy badawczej (kwerenda, bibliografia, fiszki).
3. Opanowanie zasad konstruowania pracy magisterskiej (plan, podziały, cytacje i przypisy).
4. Zapoznanie się z metodami teologicznymi i zasadami pisowni słownictwa teologicznego.
5. Poznanie wymogów formalnych i wskazań technicznych dotyczących komponowania pracy magisterskiej.
30 godz - udział w zajęciach z prowadzącym
15 godz - praca własna studenta
15 godz - kwerenda naukowa
Literatura
Z. Pietrasiński, Sztuka uczenia się, Warszawa 1962
J. Orczyk, Zarys metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1984
K. Kruszewski /red./ Sztuka nauczania czynności nauczyciela, Tom I, PWN Warszawa 1996.
R. Wiechnik, Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się, Lublin 1996
Z. Włodarski, Psychologia uczenia się, t. I-II, Warszawa 1996
J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Adam Marszałek, Toruń 1997.
J.R. Anderson, Uczenie się i pamięć: integracja zagadnień, tłum. E. Czerniawska, Warszawa 1998
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1998.
H. Hamer, Nowoczesne uczenie się albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1999
Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa 2000.
J. Jeziorska, Szkolne pytania czyli dylematy nauczania, Warszawa 2001.
Z. Pietrasiński, Mądrość czyli świetne wyposażenie umysłu, Warszawa 2001
D.C. Philips, J.F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, tłum. E. Jusewicz-Kalter, Gdańsk 2003
J. Jeziorska, Podstawy nauczania i uczenia się, Warszawa 2004.
J. Jeziorska, Wybrane metody nauczania i uczenia się, Warszawa 2004.
J. Jeziorska, Podstawy nauczania i uczenia się, Warszawa 2004
J. Jeziorska, Wybrane metody nauczania i uczenia się, Warszawa 2004
B.J. Zimmermann i in., Poczucie własnej skuteczności ucznia, tłum. M. Polaszewska-Nicke, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: