Pedagogika WT-SOP-PE
Treści merytoryczne: Istota i właściwości wychowania – różnorodne ujęcia definicyjne. Antropologiczne i ontologiczne podstawy wychowania. Podmiotowość w wychowaniu – samowychowanie. Cele, zasady, formy wychowania i nauczania chrześcijańskiego. Aksjologiczne podstawy wychowania. Podstawowe formy działania pedagogicznego: wychowanie jako samonegująca władza pedagogiczna, nauczanie wychowujące i doradztwo pedagogiczne. Typologia teorii działania pedagogicznego: teorie wy-chowania, teorie kształcenia i teorie instytucji pedagogicznych (np. rodzina, szkoła, kształcenie zawodowe). Teorie wychowania: intencjonalne i funkcjonalne, refleksyjna (nieafirmacyjna) teoria wychowania.
Metody oceny: egzamin ustny
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- zna źródła i miejsce pedagogiki ogólnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z innymi dyscyplinami nauk o wy-chowaniu;
- rozpoznaje i charakteryzuje cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomo-cowych, terapeutycznych;
- nazywa i tłumaczy teorię wychowania, kształcenia i instytucji pedagogicznych oraz rozróżnia zachodzące między nimi związki.
Umiejętności
Student:
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki ogólnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożo-nych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projek-towania działań praktycznych;
- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;
- posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
- potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną, przedstawiając swój pogląd w zakresie studiowanej dziedziny nauki oraz poda-jąc argumenty za i przeciw;
- potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.
Kompetencje społeczne
Student:
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań;
- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;
- wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Literatura
S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001; T. Kukołowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin 1997; S. Dziekoński, Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.
B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: