Misjologia WT-SOP-MIS1
1. Misjologia – jej metodologia miejsce wśród innych nauk.
2. Historia misjologii.
3. Biblijne podstawy misji.
4. Teologia misji dawniej i dziś.
5. Misje, religie i kultury świata.
6. Rodzenie się Kościoła lokalnego (kulturowego) – podstawowe zadanie misji.
7. Misje a integralny rozwój człowieka.
8. Najważniejsze etapy historii misji w starożytności.
9. Najważniejsze etapy historii misji w Ameryce.
10. Najważniejsze etapy historii misji w Afryce.
11. Najważniejsze etapy historii misji w Azji i Oceanii.
12. Teologie i współczesne życie Kościoła w Ameryce.
13. Teologie i współczesne życie Kościoła w Afryce.
14. Teologie i współczesne życie Kościoła w Azji i Oceanii.
15. Duchowość misyjna
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wykłady mają na celu wprowadzenie studentów do problematyki, którą zajmuje się misjologia.
Udział w zajęciach dydaktycznych, opracowanie treści wykładu i przy-gotowanie do egzaminu (30 godzin).
Praca własna z lekturą obowiązkową i dodatkową (20 godzin).
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność relacji między pracą misyjną a kulturami i religiami w czasie i przestrzeni, na podstawie pracy polskich misjonarzy i misjonarek w Afryce
Efekt kształcenia: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Efekt kształcenia: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Ndst (2): nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych przez wieki w relacjach między misjami a kulturami i religiami
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Obowiązkowa
Karotempler S. (red.), Kościół misyjny: podstawowe studium misjologii. przekł. R. Dziura, A. Halemba, Warszawa: Missio-Polonia 1997.
Kluj W., Teologiczne podstawy misji według Jana Pawła II, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie 2008.
Różański J., Jan Paweł II nowy język i koncepcja misjologii, w: Mikołajczak S., Wrześniewska-Pietrzak M. (red.), Jan Paweł II Odnowiciel Mowy Polskiej, Poznań: Wydawnictwo WiS 2009, s. 105-112.
Uzupełniająca
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny 2004.
Różański J. (red.), „Ecclesia in Asia”. Wybrane problemy Kościoła w Azji w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa: Missio-Polonia 2004.
Różański J. (red.), „Ecclesia in Oceania”. Wybrane problemy Kościoła w Oceanii w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, Warszawa: Missio-Polonia 2006.
Różański J. (red.), „Ecclesia in Africa”. Pojednanie, sprawiedliwość i pokój – wyzwania dla Kościoła w Afryce na początku XXI w., Warszawa: Missio-Polonia 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: