Homiletyka-formalna i szczegółowa WT-SOP-HFC
Celem ćwiczeń, mających charakter warsztatów homiletycznych, jest pogłębienie u studentów kompetencji kaznodziejskiej: sztuki żywego słowa w wygłaszaniu homilii, umiejętności odczytywania kerygmatu w określonej perykopie Ewangelii oraz pisania komentarzy do niej językiem współczesnym komunikatywnym i następnie wygłaszania ich.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W06 - student prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych.
W18 - student wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła.
U05 - student dokonuje krytycznej analizy wskazanych treści z zakresu teologii
praktycznej.
U12 - student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z posłannictwa Kościoła.
K07 - student korzysta z dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej.
Kryteria oceniania
Dla efektów TMA_W06, TMA_W18, TMA_U05, TMA_U12, TMA_K07:
Na ocenę bardzo dobrą:
- student prezentuje wszystkie najważniejsze zagadnienia z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych.
- student określa wszystkie najważniejsze możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła.
- student dokonuje krytycznej analizy najważniejszych wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej.
- student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z wszystkich form posłannictwa Kościoła.
- student korzysta z wszystkich dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej.
Na ocenę dobrą:
- student prezentuje większość najważniejszych zagadnień z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych.
- student określa większość najważniejszych możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła.
- student dokonuje krytycznej analizy większości wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej.
- student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z większości form posłannictwa Kościoła.
- student korzysta z większości dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej.
Na ocenę dostateczną:
- student prezentuje niektóre najważniejsze zagadnienia z obszaru religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych.
- student określa niektóre najważniejsze możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła.
- student dokonuje krytycznej analizy niektórych wskazanych treści z zakresu teologii praktycznej.
- student proponuje innowacyjne sposoby rozwiązywania zadań wynikających z niektórych form posłannictwa Kościoła.
- student korzysta z niektórych dostępnych narzędzi i środków, by prezentować nauczanie Kościoła nt. odpowiedzialności społecznej.
Literatura
H.J. Sobeczko, Metody interpretacji tekstów liturgicznych, w: Ratio et revelatio. Z refleksji filozoficzno-teologicznych. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Józefowi Herbutowi z okazji 65. rocznicy urodzin, red. J. Cichoń, Opole 1998.
L. Szewczyk, Funkcje homilii i jej rola w liturgii, w: Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. A. Żądło, Katowice 2011.
S. Dyk, Co głosić, aby uwierzyli? Studium homiletyczne lekcjonarza mszalnego, Lublin 2013.
D. Brzeziński, Sakramentalność słowa Bożego w świetle Adhortacji Apostolskiej Benedykta XVI „Verbum Domini”, „Liturgia Sacra” 17(2011) n. 1, s. 15-23.
A. Schwarz, Jak pracować nad kazaniem, Warszawa 1993.
M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa, Lublin 2010.
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia (wydanie I poprawione), Warszawa 2020.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: