Teologia fundamentalna-Eklezjologia WT-SLO-TFE
Treści merytoryczne:
1. Modele uzasadniania wiarygodności Kościoła i znaki jego autentyczności (przegląd modeli uzasadniania wiarygodności Kościoła; znaki Kościoła Chrystusowego w ujęciu współczesnej teologii)
2. Chrystusowe korzenie Kościoła (problematyka Chrystusowej genezy Kościoła w świetle wypowiedzi Magisterium; ujęcie teologicznofundamentalne; pogłębienie historyczne)
3. Dwunastu – fundament struktury Kościoła i sukcesji apostolskiej (apostolat – kolegium biskupów – podstawowy element struktury Kościoła; ustanowienie Dwunastu; posłannictwo Dwunastu; Chrystusowa geneza i pierwotny rozwój sukcesji apostolskiej)
4. Prymat jako fundament struktury Kościoła i sukcesji Piotrowej (rozumienie prymatu papieskiego; miejsce św. Piotra w świetle przekazów Nowego Testamentu; posłannictwo św. Piotra; określenie i podstawy sukcesji apostolskiej; racje prymatu rzymskiego; najwcześniejsze świadectwa sukcesji rzymskiej i odnoszenia prymatu do Rzymu; samoświadomość prymacjalna Kościoła rzymskiego)
5. Odpowiedzialność Kościoła za prawdę. Nieomylność Kościoła i jego Urzędu Nauczycielskiego (wolność Kościoła od błędu, definicje Urzędu Nauczycielskiego i nieomylności; odpowiedzialność kolegium biskupów za strzeżenie depozytu Objawienia oraz nieomylność tego kolegium; odpowiedzialność i nieomylność papieża)
6. Kościół i świat religii dzisiaj (Kościół jako inicjator dialogu międzyreligijnego w skali globalnej, zasady dialogu, teologia religii; wobec judaizmu; wobec islamu; wobec hinduizmu; wobec buddyzmu)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii fundamentalnej i innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07)
w zakresie umiejętności:
EK 2 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Opis ECTS
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Razem: 50 godz. = 3 ETCS
Kryteria oceniania
Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów.
EK 1
Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć teologicznych;
Dst (3): student zna tylko niektóre z podstawowych pojęć teologicznych;
Db (4); student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologiczną, ale nie wyraża jej w sposób precyzyjny
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii.
EK 2
Ndst (2): nieumiejętność interpretowania źródeł teologicznych
Dst (3): pobieżna umiejętność interpretowania źródeł teologii
Db (4): student potrafi interpretować źródła teologiczne, ale nie w sposób pełny i krytyczny
Bdb (5): student w sposób pełny i pogłębiony interpretuje źródła teologiczne i na tej podstawie formułuje krytyczne sądy.
EK 3
Ndst (2): naiwne podejście do rzeczywistości
Dst (3): ogólnie i nieprecyzyjne podejście do złożoności rzeczywistości
Db (4): student ma świadomość złożoności rzeczywistości, ale odczuwa w pełni potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do napotkanych problemów
Bdb (5): student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie w sposób pogłębiony potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji
Literatura
Literatura:
Dzidek T., Kamykowski Ł., Kubiś A., Napiórkowski A., red., Teologia fundamentalna, t. 1-5, Kraków 1997 – 2006.
Kamykowski Ł., Dlaczego Chrystus? Dlaczego Kościół? 11 wykładów z teologii fundamentalnej, Kraków 1992.
Kulisz J., W kręgu zagadnień i problemów teologii fundamentalnej, Warszawa 1994.
Pikus T., Zagadnienia z teologii fundamentalnej, Warszawa 2001.
Seweryniak H., Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2001.
Seweryniak, Apologia pokolenia JP II, Płock 2006.
Seweryniak, Teologia fundamentalna, t.I-II, Warszawa 2010.
Waldenfels H., O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele – dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, Katowice 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: