Katolicka nauka społeczna WT-SLO-KNC
Celem zajęć - wykładów jest przekazanie studentom systematycznej ogólnej wiedzy z zakresu katolickiej nauki społecznej i zapoznanie z jej podstawową terminologią, zasadami oraz oceną zjawisk społecznych, gospodarczych i politycznych. Student poznaje specyfikę katolickiej nauki społecznej jako nauki, jej źródła, metodę, rozróżnia myśl społeczną, doktrynę społeczną, naukę społeczną Kościoła i nauczanie społeczne w Kościele. Student poznaje historyczny aspekt kształtowania się katolickiej nauki społecznej poprzez rozwój nauczania społecznego na różnych etapach dziejów. Student poznaje nauczanie społeczne papieży przed i po Soborze Watykańskim II, najważniejsze dokumenty episkopatów, znaczących duchownych oraz charakterystyczne środowiska katolicyzmu społecznego. W trakcie zajęć student poznaje doktrynę społeczną Kościoła co do najważniejszych zjawisk społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Student poznaje zasady definujące dialog Kościoła ze światem oraz potrafi interpretować zjawiska społeczne i nauczania Koscioła w kluczu tych zasad.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 15 godz. - godziny kontaktowe
15 godz. - przygotowanie do egzaminu (wykłady)
lub
15 godz. - przygotowanie do zajęć i kolokwium końcowego (ćwiczenia)
SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup | W cyklu 2019/20_Z: 1/2 ECTS - godziny kontaktowe
1/2 ECTS - przygotowanie do egzaminu
SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup | W cyklu 2020/21_Z: 1/2 ECTS - godziny kontaktowe
1/2 ECTS - przygotowanie do egzaminu
SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup | W cyklu 2022/23_Z: 15 godz. - godziny kontaktowe
15 godz. - przygotowanie do egzaminu (wykłady)
lub
15 godz. - przygotowanie do zajęć i kolokwium końcowego (ćwiczenia)
SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup | W cyklu 2021/22_Z: 1/2 ECTS - godziny kontaktowe
1/2 ECTS - przygotowanie do egzaminu / kolokwium końcowego
SUMA: po 1 ECTS - dla każdej z grup |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1: Student - wykazuje pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju myśli społecznej Kościoła w zakresie jej historycznego rozwoju oraz odnoszenia się do przemian społeczno-kulturowych.
W2: Student - ma wiedzę z zakresu tożsamości katolickiej nauki społecznej, źródeł, metody, interdyscyplinarności oraz zasad interpretacji dokumentów myśli społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1: Student dokonuje analizy zjawisk społecznych w kontekście zasad i dokumentów katolickiej nauki społecznej.
U2: Student przedstawia i interpretuje źródła myśli społecznej w zmiennych warunkach społęczno-kulturowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1: Student dowodzi zainteresowania historycznymi i współczesnymi przemianamki społeczno-kulturowymi, identyfikuje i rozstrzyga dylemety interpretacyjne przemian oraz poszerza swoje kompetencje w celu poszukiwań trafnych odpowiedzi Kościoła na problemy współczesności.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega poziom osiagnięcia przedmiotowych celów uczenia na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Na ocenę końcową skłąda się:
I. Wykłady:
1. Egzamin: ustny lub pisemny.
2. Udział w zajeciach.
3. Aktywność w trakcie zajęć (za aktywnośc ocena może być podniesiona do 20%)
4. W sytuacji okazjonalnych zajęć zdalnych (Moodle) - realizacja zadań cząstkowych.
II. Ćwiczenia:
1. Kolokwium końcowe - ustne lub pisemne.
2. Udział w zajeciach - dopuszczalen jedna nieobecnośc w semestrze, inne nieobecności wymagaja indywidualnego zaliczenia na konsultacjach.
3. Aktywnośc w trakcie zajęć (za aktywność ocena może byc obniżona/podwyzszona do 20%)
4. W sytuacji okazjonalnych zajęć online (Moodle) - realizacja zadań cząstkowych.
5. W sytuacji kolokwiów cząskowych (tzw. wejściówek) - zaliczenie lub zaliczenie na drodze poprawki (na konsultacjach)
W sytuacji egzaminu / kolokwium pisemnego w formie testu - ocena:
5.0 ≥ 90% pkt.
4,5 ≥ 80%
4,0 ≥ 70%
3,5 ≥ 60%
3,0 ≥ 50%
2,0 < 50%
Literatura
Literatura podstawowa:
T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Paulinianum, Częstochowa 2004.
T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Podręcznik do katolickiej nauki społecznej, Czywajmy, Kraków 2004.
H. Carrier. Ewangelia i kultury. Od Leona XIII do Jana Pawła II, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej & Fundacja Jana Pawła II & Pallotinum, Rzym-Warszawa 1990.
A. Dylus, Zmienność i ciągłość. Polskie transformacje ustrojowe w horyzoncie etycznycm, Centrum A. Smitha & ATK, Warszawa 1997.
J. Höffner, Chrześcijańska nauka społeczna, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa 1999.
A. Dylus, Globalizacja. Refleksje etyczne, Ossolineum, Warszawa 2005.
J. Mazur, Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia w zarysie, Inicjatywa Ewangelizacyjna Wejdźmy na Szczyt, Kraków 2016.
P. Kusiak, Globalizacja w refleksji papieża Benedykta XVI, „Przegląd Religioznawczy” 2017, nr 1 (263), s. 121-132.
J. Mazur, Dialog Jana Pawła II z ponowoczesnym światem, "Niepodległość i Pamięć" 2014, nr 21/3-4 (47-48), s. 187-198.
F. Mazurek, Czy możliwy jest "liberalizm katolicki", "Roczniki Nauk Społecznych" 1996, t. XXIV, z. 1, s. 209-246.
P. Mazurkiewicz, Kościół i demokracja, Pax, Warszawa 2001.
S. Pyszka, Globalizacja według katolickiej nauki społecznej, "Rocznik Filozoficzny Ignatianum" 2013, nr 2, s/ 151-177.
T. Płoski, Sprawiedliwość, wojna i pokój w nauczaniu Kościoła katolickiego, "Studia Warmińskie" 2004-2005, nr 41-42, s. 339-364.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wskazania dotyczące studiów i nauczania doktryny społecznej Kościoła w ramach formacji kapłańskiej, "L'Osservatore Romano" nr 7/114, z 10/1989, s. 11.
Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, red. Andrzej Zwoliński, Polwen, Radom 2003.
Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, red. J. Kupny, S. Fel, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 2003.
Pius XII - papież w epoce totalitaryzmów. Historia i poliytka, red. M. Kornat, Arcana&IH PAN, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
K. Bełch, Katolicka Nauka Społeczna, Jedność, Kielce 2007.
A. Dylus, Polityka w perspektywie etycznej i religijnej, UKSW, UKSW, Warszawa 2016.
A. Dylus, Gospodarka w perspektywie etycznej i religijnej, Warszawa 2016.
W. Giertych, Fides et actio, PROMIC, Warszawa 2012.
P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Michalineum, Warszawa-Kraków 1988.
J. Mariański, Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii morlaności, Biblios, Tarnów 2008.
R. Marx, Kapitał. Mowa w obronie człowieka, Homo Dei, Kraków 2009.
J. Majka, Katolicka nauka społeczna, ODiSS, Warszawa 1988.
J. Mazur, Religia i polityka. Dylamaty współczesnosci, Difin, Warszawa 2020.
Cz. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, KUL, Lublin 2003.
A. Wysocki, Bezinteresowność jako nowa zasada społeczna, "Warszawskie Studia Teologiczne" 2010, nr 2, t. XXIII, s. 283-294.
A. Zwoliński, Katolik i pieniądze, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2007.
Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społęcznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Księgarnia Św. Jacka, Katowice, 2007.
Papieska Komisja Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Jedność, Kielce 2005.
Polityka społeczna wobec "rzeczy nowych". 25-lecie encykliki Centesimus annus św. Jana Pawła II, red. J. Mazur, UPJPII, Kraków 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: