Historia Kościoła-Współczesność WT-SLO-HKW
Wykład stanowi analizę historii Kościoła katolickiego we współczesności, począwszy od rewolucji francuskiej. W trakcie wykładu przedstawia się główne wydarzenia tego okresu (m.in. rewolucja we Francji i jej konsekwencje, okres Restauracji, liberalizm, sobory i papieże tego okresu, Kościół w okresie I i II wojny światowej oraz doktryny, które wpływały na dzieje Kościoła katolickiego. Znaczącą cześć wykładu skupia się na analizie historii Kościoła katolickiego w Polsce.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, charakteryzuje poszczególne epoki, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach.
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin ustny z całości materiału. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do ustnego przeanalizowania (max. 10 min).
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
Banaszak M. Historia Kościoła, t. III*-IV, Warszawa 1991-1992.
Kumor B. Historia Kościoła, t. VI-VIII, Lublin 2001.
Historia Kościoła, (pod. red. J. Rogier, R. Aubert, M.D.Knowles) t. IV-V, Warszawa 1987.
Literatura pomocnicza:
Historia Kościoła w Polsce, (pod red) B. Kumor, Z. Obertyński), t. II, cz.1/2, Poznań – Warszawa 1979.
Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: