Historia Kościoła-Średniowiecze WT-SLO-HKSK
Wykład ma na celu dokonanie analizy wybranych źródeł historii Kościoła katolickiego w Średniowieczu. Przedstawienie dziejów Kościoła od VI w, głównych wydarzeń (m.in. rozwój państwowości państwa Polan, reforma gregoriańska, średniowieczne kroniki, sobory, wyprawy krzyżowe) ma pomóc zrozumieć dzieje Kościoła katolickiego w Średniowieczu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wzbogaca wiedzę o źródłach historii Kościoła, którą rozwija i twórczo stosuje w działalności profesjonalnej. Poznaje teksty źródłowe oraz metodologię ich interpretacji. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Rozróżnia i analizuje źródła przedmiotu, dobiera podstawowe tematy i zagadnienia analizowanej epoki.
Umiejętności: student poznaje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie, wdraża umiejętności badawcze, organizuje prezentację wyników.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanych źródeł, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu ich powstania, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 15 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 5 h. w sumie 30 h. Liczba ECTS 50 h - 1 punkt.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne w sesji letniej trwa 45 min. Student otrzymuje zestaw pytań do odpowiedzi.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK
w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
1. J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984.
2 M. Miśkiewicz, Życie codzienne mieszkańców Ziem Polskich we wczesnym Średniowieczu, Warszawa 2010.
3. T. Brzostowski: Paweł Włodkowic. Warszawa, 1954.
4. J. Łupiński, Św. Brunon z Kwerfurtu patron Diecezji Łomżyńskiej, Łomża 2009.
5. Kronika Thietmara, Kraków 2005.
Kosmasa kronika Czechów, Wodzisław Śląski 2013.
5. Anonim tzw. Gall, Kronika Polska, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975.
6. H. Mayer, Historia wypraw krzyżowych, Kraków 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: