Ekumenizm WT-SLO-E2
Zagadnienia omawiane w trakcie wykładu:
Tajemnica jedności w Piśmie Świętym: Jedność Ludu Bożego Starego Testamentu. Nowotestamentalny obraz Kościoła - jedność w różnorodności.
Pojęcie ekumenizmu oraz zasady i formy ekumenicznego zaangażowania Kościołów w dobie obecnej.
Różne modele jedności Kościoła
Historyczna ewolucja ruchu ekumenicznego.
Kościół Katolicki w ruchu ekumenicznym w historii i obecnie. Najważniejsze dokumenty Kościoła Katolickiego dotyczące ekumenizmu (Unitatis Redintegratio, Ut Unum Sint, Dyrektorium ekumeniczne).
Ruchy i instytucje o charakterze ekumenicznym na płaszczyżnie międzynarodowej i krajowej (Światowa Rada Kościołów, Polska Rada Ekumeniczna, Papieska Rada ds. Jedności Chrześcijan)
Ogólna prezentacja chrześcijańskich Kościołów i Tradycji niekatolickie (Starożytne Kościoły Wschodnie, Prawosławie, Protestantyzm: luteranizm i kalwinizm, Anglikanizm.
Dialog doktrynalny - stan obecny, główne kwestie sporne, perspektywy na przyszłość.
Zajęcia mają formę wykładu z elementami dialogu. Wykład prowadzony jest w języku polskim.
Metody oceny: Egzamin ustny z całości materiału. Przed końcem zajęć studenci otrzymują tezy egzaminacyjne. W czasie egzaminu, który trwa 15 min. student otrzymuje jedną z tez do zreferowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student...
1. definiuje pojęcie ruchu ekumenicznego, wymienia jego formy oraz opisuje je. Rozróżnia modele jedności i charakteryzuje je.
2. zna biblijne fundamenty jedności oraz ilustruje je przykładami i tekstami z Pisma Świętego.
3. rozróżnia poszczególne tradycje chrześcijańskie, opisuje ich powstanie, wylicza ich główne cechy oraz identyfikuje zasadnicze różnice pomiędzy nimi.
4. odtwarza etapy historycznego rozwoju ruchu ekumenicznego i opisuje je. Wylicza główne postacie związane z ruchem ekumenicznym i przypisuje je do poszczególnych Kościołów.
5. wymienia główne dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu, prezentuje ich treść oraz uzasadnia ich znaczenie.
6. wymienia główne zagadnienia sporne w dialogu ekumenicznym oraz identyfikuje różnice konfesyjne w odniesieniu do nich.
UMIEJĘTNOŚCI: Student...
1. analizuje aktualne relacje pomiędzy Kościołami w oparciu o znajomość historii podziałów i dążeń zjednoczeniowych.
2. dowodzi na podstawie tekstów biblijnych, że jedność Kościoła zakorzeniona jest w Biblii.
3. uzasadnia racje bytu ruchu ekumenicznego argumentami biblijnymi, teologicznymi i duszpasterskimi.
4. rozpoznaje historyczne przyczyny podziałów oraz porządkuje je w różnych kategoriach.
5. wyprowadza wnioski praktyczne dla duszpasterstwa na podstawie zapisów zawartych w dokumentach ekumenicznych.
6. poddaje krytyce postawę poszczególnych wyznań wobec kwestii spornych w teologii i duszpasterstwie, porównuje je, ocenia oraz wskazuje możliwości i trudności.
KOMPETENCJE: Student...
1. zachowuje krytycyzm w ocenie historycznych podziałów pomiędzy chrześcijanami i nie wypowiada pochopnych osądów co do osób i zdarzeń.
2. nie odczuwa lęku przed spotkaniem z tym, co inne, jest otwarty wobec osób wywodzących się z innych Kościołów i tradycji religijnych oraz potrafi pracować z nimi w zespole. Odnosi się z szacunkiem i życzliwością do przedstawicieli innych wspólnot religijnych i ubogaca się ich tradycją.
3. angażuje się osobiście w życie własnego Kościoła oraz bierze udział w wydarzeniach ekumenicznych, szczególnie na polu lokalnym.
4. posiada ugruntowaną świadomość własnej tożsamości wyznaniowej i czuje się mocniej związany z własnym Kościołem. Ceni jedność ale rozumie też potrzebę dozwolonej różnorodności w Kościele.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie prezentacji o wybranej wspólnocie wyznaniowe oraz znajomości dokumentów Magisterium Kościoła poświęconych zagadnieniom ekumenicznych.
Literatura
Podstawowe podręczniki do wykładu:
HRYNIEWICZ, W. (red.), Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, TNKUL, Lublin 1997.
NAPIÓRKOWSKI, A., Teologia jedności chrześcijan. Podręcznik ekumenizmu, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2011.
VERCRUYSSE, J.E., Wprowadzenie do teologii ekumenicznej, seria: Myśl teologiczna, WAM, Kraków 2001.
Dokumenty Kościoła katolickiego nt. ekumenizmu:
JAN PAWEŁ II, Ut unum sint Encyklika o działalności ekumenicznej (25. maja 1995).
PAPIESKA RADA DO SPRAW POPIERANIA JEDNOŚCI CHRZEŚCIJAN, Dyrektorium Ekumeniczne (25. marca 1993).
VATICANUM II, Unitatis Redintegratio. Dekret o ekumenizmie (21. listopada 1964).
Zalecane lektury:
BOSCH NAVARRO, J., Ekumenizm. Mały słownik, Verbinum 2007.
CERETI, G., "Ekumenizm" w: Ambrosio, G. i Witczyk, H. (red.), Encyklopedia Chrześcijaństwa. Historia i współczesonść 2000 lat nadziei, t. l, Jedność, Kielce 2000, 279-285.
HRYNIEWICZ, W., Kościół jest jeden. Ekumeniczne nadzieje nowego stulecia, Znak, Kraków 2004.
KIJAS, Z.J., Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizmie, WAM, Kraków 2004.
KONECKI K. (red), Ekumenizm Teologia Kultura, Włocławek 2006.
LOSSKY N. (red.), Dictionary of the Ecumenical Movement, WCC Publications, Geneva 1991.
NAPIERAŁA, S., "Ekumenizm" w: Pawlak Z. (red.), Katolicyzm A - Z, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1989, 95-97.
SAKOWICZ, E. (red.), Jan Paweł II Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, POLWEN, Radom 2006.
KINNAMON M., COPE B.E., The Ecumenical Movement. An Anthology of Key Texts and Voices, WCC Publications, Geneva 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: