Psychologia ogólna WT-SLF-PSY
Treści merytoryczne:
Temat: Psychologia jako dyscyplina naukowa.Problemy: psychologia filozoficzna i jako samodzielna dyscyplina naukowa posiadająca swój przedmiot, metody i cele, kształtowanie się przedmiotu psychologii, odniesienie psychologii do innych dyscyplin naukowych.Temat: Kierunki psychologiczne.Problemy: psychologia świadomości W.Wundta, główne założenia psychologii postaci,behawioryzm w ujęciu J.Watsona, B.Skinnera i E.Tolmana, podstawowe założenia psychoanalizy, psychologia humanistyczna.Temat: Metody psychologiczne.Problemy: metody opisowe i eksperymentalne w psychologii, wymogi stawiane metodom psychologicznym, charakterystyka obserwacji psychologicznej, eksperyment psychologiczny – odniesienie do znanych i ciekawych eksperymentów, które miały miejsce w historii psychologii, ankieta i kwestionariusz psychologiczny, metoda wywiady.Temat: Czynności orientacyjne i procesy poznawcze.Problemy: świadomość jako podstawowy proces orientacyjny, cechy ludzkiej świadomości,procesy spostrzegania, trudności i błędy w powstawaniu spostrzeżeń, funkcje i właściwości uwagi, jej kształtowanie w procesie edukacji, zjawisko pamięci, czynniki sprzyjające i utrudniające zapamiętywanie, myślenie jako rozwiązywanie problemów.Temat: Procesy emocjonalne i motywacyjne.Problemy: emocje i uczucia, wpływ emocji na procesy poznawcze, zachowania pod wpływem emocji, charakterystyka procesu motywacyjnego, czynniki wzbudzające motywację, wpływ motywacji na sprawność działania.Temat: Stres i frustracja.Problemy: przyczyny frustracji i sposoby reagowania na nią, stres i jego wpływ na podejmowane działanie, sposoby radzenia sobie ze stresem.Temat: Psychologiczne koncepcje uczenia się.Problemy: uczenie się metodą warunkowania klasycznego, instrumentalnego, uczenie się społeczne przez naśladowanie.Temat: Teorie osobowości.Problemy: teorie psychodynamiczne, teorie cech, teorie uczenia się, teorie humanistyczno-egzystencjalne, teorie społeczno-kulturowe (w ramach zagadnień dotyczących osobowości omawiana jest problematyka temperamentu na przykładzie typologii I. Pawłowa i charakteru w odniesieniu do koncepcji E. Fromma) .Temat: Społeczne funkcjonowanie człowieka.Problemy: postawy – ich kształtowanie i zmiana, uprzedzenia, społeczna percepcja, zachowania grupowe.
Metody oceny: warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdanie egzaminu ustnego na zakończenie I semestru oraz pisemnego na zakończenie II semestru
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
Ashcraft, D. (2002). Teorie osobowości. Studia przypadków. Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1996). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. „Żak.
Makselon, J. (1995). Psychologia dla teologów. Kraków: Wyd. PAT.
Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.
Rathus, S.A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
Rybakiewicz, J. (2004). Człowiek i psychologia. Bielsko-Biała: PPU „PARK”.· Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. (t.2). Gdańsk: GWP. Tomaszewski, T. (red.). (1975). Psychologia. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: