Teologia dogmatyczna WT-SLD-TDC1
Treści merytoryczne:
1. Biblijne podstawy zagadnienia łaski
2. Rozwój historyczno-dogmatyczny problematyki
3. Spór Augustyna z Pelagiuszem
4. Kontrowersja reformacyjna i Sobór Trydencki
5. Dyskusja poreformacyjna
6. Dialog ekumeniczny i "Wspólna Deklaracja o usprawiedliwieniu" (1999).
Metody oceny:
Kolokwium z materiału określonego w podręczniku (G. Greshake, Wprowadzenie do nauki o łasce, Kraków 2005).
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3)EK-3
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Egzamin ustny na koniec semestru
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
J. Deujat, Łaska i my. Psychologia łaski Bożej, IW Pax, Warszawa 1967.
G. Grashake, Wprowadzenie do nauki o łasce, przeł. S. Jopek, WAM, Kraków 2005.
R. Guardini, O istocie chrześcijaństwa, Znak, Kraków 2000.
G. Kraus, Nauka o łasce.Zbawienie jako łaska, (Podręcznik Teologii Dogmatycznej), Wyd. M., Kraków 1999.
A. Napiórkowski, Usprawiedliwiedliwienie grzesznika. Czy potępienia doktrynalne z XVI w. zachowują nadfal swoją ważność?, Kraków 1998.
D. Oko, Łaska i wolność. Łaska w Biblii, nauczaniu Kościoła i teologii współczesnej, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: