Antropologia filozoficzna WT-SLD-AF
Treści merytoryczne:
1.W poszukiwaniu znaczenia nazwy "osoba", Nazwa "osoba" jako kategoria antropologiczna.
2.Chrześcijański kontekst formułowania się teorii osoby: antropologiczny wymiar doświadczenia chrześcijańskiego
3.Biblijne rozumienie człowieka jako osoby – hebrajskie a greckie postrzeganie człowieka
4.Analiza podstawowych określeń antropologicznych języka hebrajskiego
5.Objawienie judeo-chrześcijańskie jako wyzwanie dla filozofii
6.Patrystyczne poszukiwania: teologiczny kontekst teorii osoby
7.Chrystologia oparta na schemacie Logos-sarx. Św. Ireneusz i Tretulian.
8.Chrystologia Orygenesa
9.Rozróżnienie natury i osoby. Ojcowie Kapadoccy.
10.Dogmat trynitarny i dogmat chrystologiczny: osoba jako kategoria dywersyfikacyjna i unifikacyjna.
11.Definicje osoby: Boecjańska definicja osoby
12.Definicje osoby: Ryszarda od św. Wiktora definicja osoby
13.Definicje osoby: Bonawenturiańska i Tomaszowa definicja osoby.
14.Określenie osoby w nawiązaniu do integralnie rozumianej tradycji
15.Godność jako indywidualny sposób istnienia w naturze rozumnej ontyczną podstawą osoby
Metody oceny:
Metody oceny: Kolokwium pisemne z lektury tekstów R. Spaemanna i Ch. Taylora. Egzamin z tresci wykładu.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Literatura
1.Cz. Bartnik, Personalizm, Lublin: Oficyna Wyd. „Czas” 1995.
2.W. Kasper, Jezus Chrystus, Warszawa: PAX 1983.
3.M. A. Krąpiec, Ja – Człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin: RW KUL 1991.
4.H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków: WAM 2000.
5.R. Spaemann, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Warszawa: Oficyna Naukowa 2001.
6.Ch. Schönborn, Bóg zesłał Syna Swego. Chrystologia, Poznań: Pallotinum 2002.
7.Ch. Taylor, Żródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa: PWN 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: