Historia filozofii WT-SGD-HFC1
Treści merytoryczne:
1. Spór o naturę filozofii chrześcijańskiej
E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej, Warszawa 1958, s. 9-43
R. McInerny, Uwagi o filozofii chrześcijańskiej, w: Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, Kęty 2004, s.118-131
W. Seńko, Charakter filozofii średniowiecznej, w: Jak rozumieć filozofię średniowieczną, W-wa 1993, s. 25-33
F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005, s. 22-26.
2. Scholastyka, podział nurtów doktrynalnych XIII w (W. Tatarkiewicz, E. Gilson, Mandonet, F. van Steenberghen), recepcja dzieł Arystotelesa, wydziały filozofii i teologii, potępienia i ich wpływ na rozwój nurtów doktrynalnych.
3. Analiza wybranych fragmentów tekstów twórców, których myśl wywarła wpływ na filozofię średniowieczną oraz poglądów myślicieli średniowiecznych:
Boecjusz – definicja osoby
św. Augustyn - koncepcja duszy, rozważania o wolnej woli, natura Boga
Pseudo-Dionizy Areopagita – sposoby orzekania o Bogu
Abelard – etyka intencji
Piotr Damiani – wszechmoc Boga
Anzelm z Canterbury – dowód istnienia Boga
Bonawentura – koncepcja Boga i człowieka
Tomasz z Akwinu – koncepcja człowieka, dowody istnienia Boga, teoria poznania (krytyka iluminizmu), etyka
Siger z Brabancji – jedność intelektu
Jan Duns Szkot – koncepcja bytu, uniwersalia, natura wspólna, zasada jednostkowienia, koncepcja Boga, etyka
Wilhelm Ockham – teoria poznania
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawową terminologię filozoficzną głównych kierunków filozofii średniowiecznej: nazywa podstawowe stanowiska metafizyczne, epistemologiczne, etyczne f. śr, porównuje wybrane poglądy filozoficzne, wymienia głównych filozofów średniowiecznych, potrafi przedstawić idee i argumenty filozofów średniowiecznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism, zna podstawowe metody interpretacji tekstu z filozofii średniowiecznej, zna zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych średniowiecza a zmianami zachodzącymi w kulturze i społeczeństwie. Czyta i interpretuje tekst filozoficzny z epoki średniowiecznej, analizuje argumenty filozoficzne filozofii średniowiecznej, potrafi zidentyfikować ich kluczowe tezy, założenia, kontekst historyczny, porównuje wybrane poglądy filozoficzne, zachowuje krytycyzm wobec różnych stanowisk filozoficznych.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
obecność na zajęciach
pozytywne zaliczenie dwóch kolokwiów. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i ćwiczeniach
znajomość zadanych fragmentów lektur
aktywność na zajęciach
zaliczenie lektury W. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, W-wa 1993, s. 25-33.
Literatura
Podręczniki:
1. F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.
2. E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 19872.
3. F. Copleston, Historia filozofii, t. II, Warszawa 2000.
4. Heinzmann R., Filozofia średniowieczna, tłum. P. Domański, Kęty 1999.
Lektury:
Boecjusz, Traktaty teologiczne, Kęty 2001
Augustyn, O Trójcy Świętej, Kraków 1996
Tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999
Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Kraków 1997
Abelard, Sic et non, Warszawa 1968
Piotr Damiani, O wszechmocy Bożej, Kęty 2008
Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, Warszawa 1992
Tenże, O Wcieleniu, Poznań 2006
Bonawentura, O wiedzy Chrystusa, O tajemnicy Trójcy, Kęty 2006.
Tomasz z Akwinu, Prawda wiary chrześcijańskiej, Poznań 2007
Tenże, Traktat o człowieku, Kęty 1998
Tenże, O mocy Boga, Kęty 2008
Siger z Brabancji, Kwestie do III księgi O duszy, Kęty 2008
Mikołaj z Kuzy, Laik o umyśle, Kęty 2008
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych XII wieku, Warszawa 2006
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych XIII wieku, Warszawa 2002
Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych XIV wieku, Warszawa 2000
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: