Pedagogika i dydaktyka ogólna i elementy szczegółowej, podstawy dydaktyki WT-SBL-PDOS
Podstawy dydaktyki ogólnej. Przedmiot i zadania dydaktyki. Dydaktyka jako nauka, metody badań dydaktycznych.
Systemy dydaktyczne. Polski system kształcenia po reformie.
Szkoła, nauczyciel, uczeń.
Podstawowe dokumenty: podstawa programowa, plany i programy nauczania.
Wartości i cele kształcenia. Wartości i ich rola w życiu i wychowaniu.
Treści kształcenia, czynniki je determinujące, związek treści z celami kształcenia, planem, podręcznikiem,programem nauczania. Funkcje podręcznika szkolnego.
Proces nauczania - uczenia się. Formy uczenia się. Zasady nauczania.
Lekcja - jej typy, struktura.
Kształcenie ustawiczne. Samokształcenie - cele i zadania, znaczenie w systemie edukacji i w życiu.
Metody kształcenia. Środki dydaktyczne.
Ocenianie w procesie kształcenia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej oraz dydaktyki przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"
2. Student potrafi zaplanować i zrealizować zajęcia dydaktyczne z p
rzedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" oraz prowadzić
parafialne zajęcia przygotowujące do małżeństwa i życia rodzinnego
3. Student ma świadomość znaczenia działań dydaktycznych i wychowawczych ukierunkowanych na przygotowanie do życia
małżeńskiego i rodzinnego
Kolukwium pisemne - sprawdzi znajomość wiedzy przedstawionej na wykładach i na ćwiczeniach oraz uzupełnionej lekturą zalecanej literatury przedmiotu
Praca pisemna - race w postaci scenariuszów zajęć dydaktycznych sprawdzą umiejętność przygotowania zajęć z przedmiotu
"Wychowanie do życia w rodzini"
Wystąpienie ustne - cena ta sprawdzi umiejętność realizacji zajęć dydaktycznych oraz stopień zaangażowania w ich przebieg zajęć
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę - egzamin pisemny.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Bereźnicki F , Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
Brophy J., Motywowanie uczniow do nauki, Warszawa 2002.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
Niemierko B., Miedzy oceną szkolna a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1997.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.
Sztuka nauczania, red. K. Kruszewski, K. Konarzewski, t. I i II, Warszawa
2005.
Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2005.
Cliffford H., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006.
Dobra szkoła. Szkoła w życiu - życie w szkole, A. Radziwił, J. Jakubowski, M. Sawicki w rozmowie K. Romanowskim, Warszawa 2004.
Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.
Nolting H. P., Jak zapewnić ład i uwagę w klasie, Gdańsk 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: