Tradycyjne religie plemienne WT-RE-TRP
1. Religie plemienne-definicje.
2. Określenie i cechy charakterystyczne religii.
3. Pochodzenie religii.
4. Struktura religii.
5. Religie prahistoryczne.
6. Doświadczenie australijskie.
7. Świat pierwotny.
8. Umysł symboliczny.
9. Wierzenia religijne i stosunki rodzinne.
10. Mitologia słowiańska.
11. Pogańskie motywy w ceremoniach społecznych dawnych Słowian.
12. Mitologia polska.
13. Religie pogańskie jako czynnik kształtujący więzi społeczne w starożytności.
14. Pogaństwo jako sposób życia dawnych Islandczyków.
15. Religie świata biblijnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: EK 1-posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z tradycyjnymi religiami plemiennymi( RL_W 16)
w zakresie umiejętności: posiada dogłębną umiejętność identyfikowania i rozróżniania różnych obrzędów w religiach plemiennych( RL_U08,U13)
w zakresie kompetencji społecznych: docenia znaczenie nauk o religiach świata, zna zakres posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę pogłębiania jej przez całe życie ( RL_K09)
OPIS ECTS:
Aktywny udział w wykładach : 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz.=2 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako, zna pojęcia z zakresu kultu w religiach plemiennych oraz obrzędy religijne związane z przeżywanymi wydarzeniami religijnymi.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu obrzędowości religijnej związanych z wydarzeniami religijnymi i społecznymi w religiach plemiennych.
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi, potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu systemów religijno-filozoficznych religii plemiennych
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi, właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu religioznawstwa.
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu obrzędowości religijnej i społecznej związanych z religiami plemiennymi i odnosi je do całości systemów religijno-filozoficznych związanych z wierzeniami religijnymi ludów pierwotnych.
EK nr 2 określany jako, potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące tradycyjnych religii plemiennych z wykorzystaniem różnych źródeł religioznawczych . Posiada umiejętności badawcze z zakresu religioznawstwa obejmujące analizę tekstów , syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł religioznawczych głównych systemów religijnych ludów pierwotnych dotyczących kultu.
Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych spełniającej podstawowe kryteria
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych w odpowiedzi na zadane kryteria
Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych, adekwatną do zadanych kryteriów
Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści w zakresie kultu w religiach plemiennych, wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.
EK nr 3 określany jako, interesuje się dokonaniami naukowymi, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie religioznawstwa w kontekście podejmowanego zagadnienia, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie kultu w religiach plemiennych
Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu kultu w religiach plemiennych
Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie
Bdb (5): Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli z zakresu kultu w tradycyjnych religiach plemiennych , analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:egzaminu: dst-dst plus-50-60%, db-db plus-60-85%,bdb-85-100%, obecności na zajęciach: dst-60%, db-60-95%, bdb-95-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Bogowie i ich ludy. Religie pogańskie a procesy tworzenia się tożsamości kulturowej, etnicznej, plemiennej i narodowej w średniowieczu, red. L.P. Słupecki, Wrocław 2008.
2. A. Bruckner, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa 1985.
3. B.R. Degórski, Najstarszy monastycyzm żeński, Dissertationes Paulinorum, t.12, 2003,s.5-59.
4. A. Le Roy, Religia ludów pierwotnych, Warszawa 1912.
5. E. Sakowicz, Religioznawstwo, Lublin 2009, s. 93-103.
6. Zarys dziejów religii, red. J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, Warszawa 1986,s. 31-49.
Literatura uzupełniająca:
1. Encyklopedia Gazety Wyborczej, Religie Świata, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: