Protestantyzm WT-RE-PRO
Treści merytoryczne podzielone są na kilka bloków tematycznych:
I. Zagadnienia wstępne.
II. Historia protestantyzmu.
III. Charakterystyka głównych tradycji protestanckich.
IV. Kościoły protestanckie w Polsce.
V. Protestantyzm wobec wyzwań współczesności.
Metody oceny: Kolokwium pisemne w formie testu. Obecność i aktywne uczestnictwo w wykładach będą również brane pod uwagę przy ocenie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student...
1. Zna historię Reformacji: Wymienia jej prekursorów i zna ich poglądy. Objaśnia przyczyny historyczno-społeczne oraz teologiczne Reformacji. Opisuje konsekwencje Reformacji dla chrześcijańskiej Europy.
2. Wylicza kluczowe postacie Reformacji w poszczególnych krajach. Zna zbieżności i rozbieżności w ich poglądach.
3. Opisuje ukształtowanie się różnych nurtów protestantyzmu oraz łączy je z konkretnymi postaciami i faktami historycznymi. Rozróżnia pomiędzy nurtami historycznego protestantyzmu.
4. Charakteryzuje historyczną drogę protestantyzmów od XVI w. po dzień dzisiejszy.
5. Opisuje życie liturgiczne Kościołów protestanckich. Tłumaczy cechy architektury oraz opisuje wnętrze świątyni i jej charakterystyczne cechy. Wyjaśnia rolę śpiewu i muzyki w liturgii protestanckiej.
5. Charakteryzuje duchowość protestantyzmu.
5. Opisuje stan aktualny świata protestanckiego. Wyjaśnia stosunek Kościołów protestanckich do ekumenizmu i problemów współczesności.
UMIEJĘTNOŚCI: Student...
1. Analizuje uwarunkowania historyczne Reformacji.
2. Porządkuje przyczyny społeczno-polityczne powstania protestantyzmu według ich doniosłości.
3. Analizuje w sposób krytyczny główne założenia teologiczne protestantyzmu.
4. Klasyfikuje przyczyny podziałów pomiędzy różnymi nurtami protestantyzmu wczesnego i późniejszego.
5. Odróżnia świątynię, liturgię i sztukę protestancką od tej charakterystycznej dla innych wyznań chrześcijańskich.
6. Analizuje aktualną sytuację różnych Kościołów protestanckich w takich aspektach jak: teologia, duchowość, kultura, etyka, stosunek do współczesności i do ruchu ekumenicznego.
KOMPETENCJE: Student...
1. Ma świadomość, że Kościoły protestanckie stanowią integralną część świata chrześcijańskiego od XVI wieku do teraz.
2. Docenia wkład Kościołów protestanckich w budowę cywilizacji chrześcijańskiej.
3. Zachowuje zdrowy krytycyzm w ocenie rozłamów w łonie Kościoła na Zachodzie i nie wypowiada się pochopnie co do osób i zdarzeń.
4. Nie ma uprzedzeń religijnych. Nie będąc członkiem Kościołów tradycji protestanckiej, jest otwarty na relacje i współpracę z wiernymi tych Kościołów. Będąc ich członkiem, jest otwarty na wchodzenie w relację i współpracę z przedstawicielami innych Kościołów i religii.
5. Rozumie pozytywną rolę religii chrześcijańskiej w świecie, w tym protestantyzmu. Jest wrażliwy na wartość religii w życiu poszczególnych osób i społeczności.
Literatura
Podstawowe podręczniki:
Trandy H. i Patalon M. (red.), W drodze za Chrystusem. Kościoły chrześcijańskie w Polsce mówią o sobie, WAM, Kraków 2009.
Hryniewicz W. (red.), Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, TN KUL, Lublin 1997.
Janowski P., "Protestantyzm" w: Jan Paweł II Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, red. E. Sakowicz, Polwen, Radom 2006, s.389-421.
Lektury uzupełniające:
Barth K., Dogmatyka w zarysie, Warszawa 1994.
Karski K., Protestanci i ekumenizm. Wkład spadkobierców Reformacji w dzieło jedności, Warszawa 2001.
Sadko L. (red.), Wyznania wiary protestantyzmu, UJ, Kraków 1995.
Szarek J., Księgi Wyznaniowe Kościoła Luterańskiego, wyd. Augustana, Bielsko Biała 1999.
Uglorz M., Od samoświadomości do świadectwa wiary. Wprowadzenie do dogmatyki ewangelickiej, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: