Podstawy judaizmu WT-RE-POJ
Treści merytoryczne: Systematyczne poznawanie zasad religii żydowskiej wraz z dziejami tej religii, jej świętymi pismami, obrzędami, praktykami i zwyczajami, zarówno dawniejszymi, jak i obecnymi.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 zna główne pojęcia doktrynalne oraz nurty współczesnego judaizmu, zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego (TMA_W08)
w zakresie umiejętności
EK 2 - posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej - judaizmu oraz jej instytucji religijnych, kulturalnych i społecznych (TMA_W24)
w zakresie kompetencji społecznych
EK 3 - umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny (TMA_U10)
Opis ECTS
Udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Przygotowanie końcowej pracy: 10 godzin
Razem 60 godzin
Kryteria oceniania
EK nr 1: zna główne pojęcia doktrynalne judaizmu oraz podział współczesnego judaizmu; zna zagadnienia z zakresu dialogu międzyreligijnego:
Na ocenę:
- ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i terminów;
- dst (3): zna tylko niektóre podstawowe wiadomości;
- db (4) zna i umie przedstawić prawie wszystkie pojęcia i problemy związane z dialogiem
- bdb (5) potrafi wyjaśnić wszystkie podstawowe terminy i pojęcia judaizmu i umie onosić je do zagadnień związanych z dialogiem;
EK nr 2: posiada podstawową wiedzę na temat historii religii monoteistycznej potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;
Na ocenę:
- ndst (2) nie potrafi zaprezentować i dyskutować na temat etapów rozwoju religii żydowskiej i instytucji religijnych;
- dst (3) poprawnie prezentuje niektóre z podstawowych problemów z zakresu z historii judaizmu oraz instytucji religijnych;
- db (4) poprawnie prezentuje podstawowe problemy na temat historii judaizmu oraz instytucji religijnych, potrafi analizować źródła na ten temat;
- bdb (5) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę na temat judaizmu w kontekście innych monoteistycznych religii.
EK nr 3 umie prowadzić dialog światopoglądowy i międzyreligijny
Na ocenę:
- ndst (2) nie zna zagadnień dotyczących dialogu międzyreligijnych;
- dst (3) potrafi dyskutować tylko na temat wybranych zagadnień;
- db (4) widzi potrzebę dialogu międzyreligijnego oraz jego różne czynniki;
- bdb (5) jest otwarty na dialog międzyreligijny, śledzi uważnie wydarzenia związane z dialogiem międzyreligijnym, analizuje je i wyciąga wnioski.
Literatura
Literatura podstawowa:
- de Lange N., Świat żydowski. Wielkie Kultury Świata, Penta Warszawa 1996.
- Unterman A., Żydzi, wiara i życie, Łódź 1989.
- Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987.
- Tworuschka M. i U., Judaizm, Religie Świata II, Agora, Warszawa 2009.
- de Vries S.Ph., Obrzędy i symbole Żydów, WAM, Kraków 1999.
- Jak modlą się żydzi. Antologia modlitw, Opr. Maciej Tomal. Verbinum. Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
- Cohen A.,, Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, przeł. R. Gromacka, Warszawa 1995.
- Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju. red. H. Shanks, Warszawa 2013.
- Heschel A. J., Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka Przekł. Henryk Halkowski, Gdańsk 1994
- N. Kameraz-Kos, Święta i tradycje żydowskie, Warszawa 1997.
- Pilarczyk K., Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali: wprowadzenie religioznawcze, literackie i historyczne, Kraków 2006.
- Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, przeł. Ireneusz Kania. Czytelnik Warszawa 1997
- VanderKam J.C., Wprowadzenie do wczesnego judaizmu, Cyklady, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: