Dialog międzyreligijny WT-RE-DM
1. Podstawowe pojęcia i literatura
2. Potrzeba dialogu – racje antropologiczne i socjologiczne
3. Potrzeba dialogu – racje teologiczne
4. Biblijne podstawy dialogu
5. Dialog w tradycji patrystycznej i współczesnej
6. Dialog jako wartość sama w sobie
7. Dialog a przepowiadanie Ewangelii
8. Cechy dialogu
9. Tematy dialogu
10. Przeszkody dialogu
11. Formy dialogu
12. Owoce dialogu
13. Dialog chrześcijaństwa z judaizmem
14. Dialog chrześcijaństwa z islamem
15. Dialog chrześcijaństwa z religiami tradycyjnymi
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1 (por. TMA_W08) zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i i międzyreligijnego
EK 2 (por. RL_U03) słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji
EK 3 (por. RL_U10) posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów
EK 4 (por. RL_K02) jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
EK 5 (por. RL_K09) ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego
Udział w wykładach: 30 godz., praca własna studenta: 30 godz., przygotowanie do egzaminu: 15 godz. - w sumie 75 godz. (3 punkty ETCS) dla jednego semestru
Kryteria oceniania
EK 1, EK 2 - 2 nie zna głównych zasad działalności dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, 3 - zna główne zasady działalności katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, 4 - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego oraz rozumie konieczność dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, 5 - porusza się bardzo dobrze w zagadnieniu działalności ewangelizacyjnej, zna specyfikę Kościoła katolickiego w aspekcie jego działalności katechetycznej i charytatywnej, umie wskazać konieczność dialogu międzyreligijnego w kontekście współczesności
EK 3, EK4 - 2 nie jest wstanie posługiwać się zdobyta wiedzą dotyczącą poglądów prezentowanych autorów i tworzyć na ich podstawie własnych opinii, 3 - jest w stanie przy wykorzystaniu poglądów innych autorów merytorycznie argumentować zmianę swoich poglądów dotyczących świata zewnętrznego i nowych idei, 4 - przyswaja sobie nowe idee, potrafi merytorycznie argumentować i dobrze prezentować poglądy poznawanych autorów, 5 - bardzo dobrze argumentuje i uzasadnia zmiany dokonujące się w otaczającym świecie i potrafi wskazywać autorów tych idei
EK 5 - 2 nie ma świadomości pluralizmu religijnego, 3 - ma świadomość pluralizmu religijnego oraz potrafi wskazać jego znaczenie dla dziedzictwa kulturowego i społecznego, 4 - dobrze opisuje pluralizm religijny na świecie i potrafi wskazać jego znaczenie dla życia kulturalnego i społecznego, 5 - bardzo dobrze wskazuje potrzebę istnienia dialogicznego różnych religii w aspekcie kultury i życia społecznego
Ocena końcowa: zależna od realizacji efektów kształcenia EK1 - 20%, EK2 - 20%, EK3 - 20%, EK4 - 20%, EK5 - 20%.
Metoda zaliczenia egzamin ustny
Literatura
Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000.
Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106.
Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003.
Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.
Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.
Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: