Zarys ikonografii chrześcijanskiej WT-R-ZIKC
Ikonografia chrześcijańska jako zasób przedstawień i ich rodzajów sztuki chrześcijańskiej stanowi świadectwo żywej wiary chrześcijańskiej, ilustrację prawd dogmatycznych Kościoła katolickiego. Jako taka należąc do historii sztuki może być uważana za dyscyplinę pomocniczą nauk teologicznych (w szczególności apologetyki, dogmatyki, patrologii i historii Kościoła). Stawia sobie za cel odczytywanie znaczeń religijnych (wiara Kościoła) dzieł sztuki wytworzonych w łonie chrześcijaństwa i w takim rozumieniu jest definiowana jako ikonologia (metarefleksja nad danymi ikonograficznymi).
Wykłady obejmują przegląd rozwój różnych dziedzin ikonografii chrześcijańskiej: w podziale tematycznym, geograficznym (ikonografia łacińska i bizantyńska) i chronologicznym (sztuka wczesnochrześcijańska, romańska, gotycka, renesansowa i barokowa);. W kursie ikonografii ujęta jest rola Biblii jako inspiracji dla ikonografii, soteriologiczno-eschatologiczny wymiar sztuki chrześcijańskiej oraz sakralizacja miejsc i obiektów kultu.
Poruszane bloki tematów:
1/ Wprowadzenie do ikonografii: pojęcie ikonografii i ikonologii, zakres przedmiotu, zagadnienia terminologiczne.
2 / Biblia o sztuce. Sztuka przedstawieniowa w Starym i Nowym Testamencie; Starotestamentalny zakaz wykonywania wizerunków.
3/ Ojcowie Kościoła o sztuce; wczesnochrześcijańskie źródła sztuki; ikonoklazm i bizantyńska apologia obrazu.
4/ Ikonografia wczesnochrześcijańska: Dura Europos; malowidła rzymskich katakumb i płaskorzeźby sarkofagów.
5/ Typologia biblijna. Prefiguracje Stary – Nowy Testament. Zagadnienie „Biblii Pauperum”.
6/ Ikonologia architektury chrześcijańskiej (symbolika memorii, bazyliki, baptysterium).
7/ Obrazy Boga. Ikonografia Trójcy Świętej. Wczesnochrześcijańska ikonografia postaci Chrystusa.
8/ Wybrane elementy ikonografii: Boże Narodzenie.
9/ Wybrane elementy ikonografii: Męka Chrystusa i Zmarwtychwstanie.
10/ Wybrane elementy ikonografii: Ikonografia mariologiczna.
11/ Wybrane elementy ikonografii: Ikonografia aniołów i świętych.
12/ Personifikacje, alegorie i symbole w sztuce nowożytnej. Ikonografia walki cnót i występków.
13/ Świat ikony: historia i teologia.
14/ Wybrane elementy ikonografii bizantyńskiej.
15/ Podsumowanie i weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie terminologię w dziedzinie ikonografii chrześcijańskiej; posiada podstawową wiedzę o miejscu ikonografii chrześcijańskiej w systemie nauk teologicznych i historycznych, a także zdaje sobie sprawę z jej przedmiotowej oraz metodologicznej specyfiki tej dziedziny; ma wiedzę o znaczeniu badań ikonograficznych dla teologii i historii sztuki oraz pojmuje ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną. Student ma wiedzę o związkach ikonografii chrześcijańskiej z innymi dziedzinami nauk, w t6m w szczególności teologii.
Student ma podstawową wiedzę o aktualnych osiągnięciach naukowych z zakresu ikonografii i ikonologii, orientuje się w głównych kierunkach badań nad sztuką chrześcijańską. Potrafi łączyć wiedzę teologiczną z ikonograficzną. Rozpoznaje postaci i wydarzenia Biblii i Tradycji utrwalone w dziełach sztuki.
Student ma świadomość specyfiki języka ikonograficznego (symbole, alegorie, prefiguracje) oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń. Student orientuje się w literaturze przedmiotowej oraz strukturze istniejących i działających instytucji naukowych, które podejmują badania nad sztuką chrześcijańską.
Umiejętności:
Student zna metody samodzielnego wyszukiwania, oceniania, analizowania i selekcjonowania informacji w odniesieniu do źródeł ikonograficznych, które potrafi wykorzystać w swojej pracy.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk teologicznych, historycznych oraz o sztuce w typowych sytuacjach profesjonalnych; radzi sobie z krytycznym podejściem do źródeł wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł sztuki chrześcijańskiej.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki chrześcijańskiej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę formalną i interpretację z zastosowaniem metod ikonograficzno-ikonologicznych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne:
Student jest świadomy konieczności sukcesywnego podnoszenia swoich kwalifikacji oraz doskonalenia poziomu swojej wiedzy w zakresie sztuki; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość złożoności rzeczywistości wizualnej i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, w tym implementacji ikonografii do teologii i innych dyscyplin. Student ma świadomość doniosłej roli sztuki chrześcijańskiej w rozumieniu i kształtowaniu się korzeni cywilizacji europejskiej; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie chrześcijańskiego dziedzictwa kulturowego materialnego i duchowego.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Wiedza:
- ndst: - Student nie potrafi definiować pojęć z zakresu ikonografii chrześcijańskiej; nie potrafi określić fundamentalnych związków między treścią przedstawień ikonografii a Pismem Świętym, Tradycją i teologią;
- dst: wyraża zdobytą wiedzę omawiając poruszane na wykładach zagadnienia;
- db: wyraża zdobytą wiedzę poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych;
- bdb: potrafi samodzielnie i swobodnie prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy i literatury przedmiotu.
Umiejętności:
- ndst - Nie potrafi wyszukiwać i prezentować wiedzy z zakresu ikonografii chrześcijańskiej w powiązaniu z wiarą i teologią;
- dst - potrafi wyszukiwać i prezentować wiedzę z zakresu ikonografii chrześcijańskiej w powiązaniu z wiarą i teologią;
- db - potrafi samodzielnie prezentować wiedzę z zakresu ikonografii chrześcijańskiej w powiązaniu z wiarą i teologią oraz samodzielnie dokonuje selekcji i ewaluacji zdobytej wiedzy w zakresie treści wykładowych;
bdb - samodzielnie wyszukuje i prezentuje wiedzę z zakresu ikonografii chrześcijańskiej w powiązaniu z wiarą i teologią oraz oraz krytycznie dokonuje selekcji informacji z zakresu ikonografii chrześcijańskiej.
Kompetencje społeczne:
- ndst - nie umie wskazać rozwiązań praktycznych w zakresie projektów ikonograficznych w zakresie historii i teologii;
- dst - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów ikonograficznych w zakresie historii i teologii, ale czyni to w sposób szablonowy i nieoryginalny;
- db - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów ikonograficznych w zakresie historii i teologii, czyni to w sposób interesujący i nieszablonowy;
- bdb - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów ikonograficznych w zakresie historii i teologii, czyni to w sposób oryginalny oraz umie świadomie wpływać na percepcję i zachowania odbiorców.
Wykład w oparciu o bogato ilustrowany materiał, z wykorzystaniem
zasobów biblioteki IS PAN, bibliotek cyfrowych i intermediów; konsultacje zespołowe i indywidualne.
Egzamin pisemny w formie testu weryfikujący zdobytą wiedzę w zakresie przedstawionej literatury podstawowej.
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń - referatu (prezentacji multimedialnej) na zadany temat (Prezentacje studentów w oparciu o prowadzone przez nich badania).
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach - nie mniej niż w połowie zajęć (dotyczy wykładu i ćwiczeń).
Czynny udział w zajęciach (m.in. udział w dyskusji na tematy bieżące oraz zaleconych lektur) rzutuje na ocenę końcową.
Nakład pracy studenta (ECTS):
udział w wykładach: 30 godz. - 1 ECTS
samodzielna praca oraz przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 30 godz. - 1 ECTS.
razem - 2 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
- K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, Kraków 2002.
- Ch. de Capoa, Stary Testament. Postacie i epizody, przeł. E. Morka, Warszawa 2007.
- S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody, przeł. E. Maciszewska, Warszawa 2007.
-A. Tradigo, Ikony i święci prawosławni, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
- Alciatus A., Emblematum libellus. Książeczka emblematów, wstęp i opracowanie R. Krzywy, Warszawa 2002.
- M. Biernacka, Ikonografia publicznej działalności Chrystusa w polskiej sztuce nowożytnej, Warszawa 2003.
- M. Biernacka, T. Dziubecki, H. Graczyk, J. S. Pasierb, Maryja Matka Chrystusa, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. I, Warszawa 1987.
- H. de Borchgrave, Chrześcijaństwo w sztuce, Warszawa 2002.
- R. Debray, Nowy Testament w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2008.
- R. Debray, Stary Testament w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2008.
- F. W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, przeł. E. Jastrzębowska, Warszawa 1994,
- J. Duquesne, F. Lebrette, Żywoty świętych w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2009.
- T. Dobrzeniecki, Treści dzieła sztuki. Materiały sesji historyków sztuki, Warszawa 1969.
- T. Dobrzeniecki, U źródeł przedstawień „Tron Łaski” i „Pietas Domini”. „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, 15 (1971), t. 1, s. 221-312.
- T. Dobrzeniecki, Wybrane zagadnienia ikonografii pasyjnej w sztuce polskiej, w: Męka Chrystusa wczoraj i dziś, red. Henryk Damian Wojtyska, Józef Jerzy Kopeć, Warszawa 1981, s. 131-151.
- T. Dziubecki, Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce, Warszawa 1996.
- M. Dzielska, Porządek anielski w Hierarchii Niebiańskiej Pseudo – Dionizego Areopagity, w: Księga o aniołach, red. H. Oleschko, Kraków 2002, s. 122 – 130.
- Ewangelie apokryficzne, red. Antoni Fetkowski (Apokryfy Nowego Testamentu, t.3), Lublin 1986.
- M. Gębarowicz, Mater misericordiae Pokrow-Pokrowa w sztuce i legendzie środkowo-wschodniej Europy, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986
- B. Filarska, Archeologia chrześcijańska zachodniej części imperium rzymskiego, Warszawa 1999.
- J. Harasimowicz, Katechizm obrazowy pastora Holsteina w kościele w Klępsku, w: Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, red. Lech Kalinowski, Stanisław Mossakowski, Zofia Ostrowska-Kębłowska, Wrocław 1998, s. 318-328.
- B. Iwaszkiewicz-Wronikowska, Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990.
- J. Jagla, Boska medycyna i Niebiescy uzdrowiciele wobec kalectwa i chorób człowieka. Ikonografia „Patronów od Chorób” i „Świętych Miłujących Żebraków” w sztuce polskiej XIV – XVII wieku, Warszawa 2004.
- M. Janocha, Missa in arte polona. Ikonografia mszy świętej w średniowiecznej i nowożytnej sztuce polskiej, Warszawa 1998.
- M. Janocha, Ukraińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej. Problem kanonu, Warszawa 2001.
- E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988.
- G. Jurkowlaniec, Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa 2001.
- J. Kaliszuk, Mędrcy ze Wschodu. Legenda i kult Trzech Króli w średniowiecznej Polsce, Warszawa 2005.
- A. Karłowska-Kamzowa, Funkcje wyobrażeń Sądu Ostatecznego w późnym średniowieczu. Na marginesie odkrycia malowideł ściennych w kościele św. Elżbiety we Wrocławiu, w: Z dziejów wielkomiejskiej fary. Wrocławski kościół św. Elżbiety w świetle historii i zabytków sztuki, red. Mieczysław Zlat (Acta Universitatis Wratislaviensis nr 1826, Historia sztuki 10), Wrocław, s. 103-111.
- A. Karłowska-Kamzowa, Włoskie źródła ikonograficzne malowidła „Koronacji NMP” z pofranciszkańskiego kościoła w Toruniu, w: Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, red. Lech Kalinowski, Stanisław Mossakowski, Zofia Ostrowska-Kębłowska, Wrocław 1998, s. 123-132.
- J. Kębłowski, Kilka uwag na temat ikonografii „Prezentacji Marii w Świątyni” Albrechta Dürera, w: Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, red. Lech Kalinowski, Stanisław Mossakowski, Zofia Ostrowska-Kębłowska, Wrocław 1998, s. 165-173.
- Z. Kliś, Temat Bożego Narodzenia w polskiej sztuce średniowiecznej, Kraków 1994.
- J. Kłosińska, Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975.
- M. Kochanowska-Reiche, Ikonografia kanonizacyjna św. Stanisława biskupa. „Biuletyn Historii Sztuki” 49 (1987) nr 1-2, s. 73-85.
- M. Kochanowska-Reiche, Najstarsze cykle narracyjne z legendą św. Stanisława biskupa, „Ikonotheka” 3 (1991) s. 27-48.
- R. Knapiński, Biblia pauperum – rzecz o dialogu słowa i obrazu, „Nauka” 4 (2004), s. 133-164.
- R. Knapiński, Credo Apostolorum w romańskich Drzwiach Płockich, Płock 1992.
- R. Knapiński (red.), Symbol Apostolski w nauczaniu i sztuce Kościoła do Soboru Trydenckiego, Lublin 1997.
- R. Knapiński, Różaniec w ikonografii, w: Różaniec – skarb, który trzeba odkryć, red. J. Królikowski, Kraków 2004, s. 145 – 183.
- S. Kobielus, Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność-średniowiecze, Warszawa 2002.
- S. Kobielus, Blask ciemności i ciemność niewiedzy, Ząbki 2005.
S. Kobielus, Dzieło sztuki. Dzieło wiary. Przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002.
- S. Kobielus, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza. Starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005.
- S. Kobielus, Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.
- S. Kobielus, Dzieło sztuki, dzieło wiary. Przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002.
- S. Kobielus, Niebiańska Jerozolima. Od sacrum miejsca do sacrum modelu, Ząbki 2004.
- J. Kostowski, Wrocławski tryptyk z legendą św. Jadwigi. Pochodzenie i ikonografia, w: Księga Jadwiżańska. Międzynarodowe sympozjum naukowe święta Jadwigą w dziejach i kulturze Śląska. Wrocław-Trzebnica 21-23 września 1993 roku, red. Michał Kaczmarek, Marek L. Wójcik, Wrocław 1995, 297-319.
- A. Kramiszewska, Ikonografia Niepokalanego Poczęcia jako wyraz kultu Maryi Imakulaty, w: Święty wyjątek. Niepokalane Poczęcie Maryi, red. J. Królikowski, Kraków 2004, s. 127 – 155.
- A. Kramiszewska: Visio religiosa w polskiej sztuce barokowej, Lublin 2003
- L. Kwiatkowska-Frejlich, Sztuka w służbie kontrreformacji, Lublin 1998.
- R. Markowska, Ikonografia cnót i przywar na kolumnach w Strzelnie, „Studia Źródłoznawcze”, 26 (1981), s. 79-111.
- R. Mazurkiewicz, Deesis. Idea wstawiennictwa Bogarodzicy i Jana Chrzciciela w kulturze średniowiecznej, Kraków 2002.
- J. Miziołek, Sol Verus. Studia nad ikonografią Chrystusa w sztuce pierwszego tysiąclecia, Wrocław 1991.
- K. Moisan-Jabłońska, Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995.
- S. Mossakowski, Program ideowy obrazu Rafaela Święta Cecylia, w: Tegoż: Sztuka jako świadectwo czasu, Warszawa 1980, s. 69-93.
- T. Mroczko, Pierwotny program cyklu Dawida na drzwiach S. Ambrogio w Mediolanie, w: Ars auro prior. Studia Iohanni Białostocki sexagonario dicata, red. Juliusz A. Chrościcki i in., Warszawa 1981, s. 95-104.
- C. Nardini, (red.), Życie Matki Boskiej w sztuce, Poznań-Warszawa 1982.
- Ornamenta Ecclesiae Poloniae. Skarby sztuki sakralnej, wiek X-XVIII (katalog wystawy), Warszawa 1999.
- E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: Tegoż: Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32.
- M. Pastoureau, Średniowieczna gra symboli, Warszawa 2006.
- J. Pelc, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.
- M. Pielas, Matka Boska Bolesna, Kraków 2000.
- H. Podgórska, Zmartwychwstanie Chrystusa w polskiej sztuce nowożytnej, Warszawa 1997.
- C. Ripa, Ikonologia, Kraków 1998.
- M. Rożek, Idee i symbole sztuki chrześcijańskiej, Kraków 2010.
- A. Różycka-Bryzek, Bizantyńsko-ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego, Warszawa 1983.
- A. Różycka-Bryzek, J. Gadomski, Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej w świetle badań historii sztuki, Studia Claromontana nr 5, 1984, s. 27-52. Za: Malarstwo gotyckie w Polsce, t. II, Warszawa 2005, s. 154-155.
- P. de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2009
- P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2005
J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006.
- K. Secomska, Ołtarz Św. Jana Jałmużnika, „Studia renesansowe” 4 (1964), s. 244-330.
- Siedem grzechów głównych, Kraków 2004.
- P. Skarga, Żywoty świętych Starego i Nowego Zakonu na każdy dzień przez cały rok […], Warszawa 1997.
- R. Słoma, Sybille, Kraków 2000.
- Z. Sroka, Romańskie kolumny figuralne w Strzelnie (ikonografia), Gniezno 2000.
- B. Steinborn, Historia syna marnotrawnego malowana przez Stefana Kesslera, w: Ars auro prior. Studia Ioanni Białostocki sexigenario dicata, Warszawa 1981, s. 517-522.
- B. Szafraniec, Maryja Orędowniczka wiernych. Wizerunki Maryi w płaszczu opiekuńczym, MB Różańcowej, MB Szkaplerznej, MB Pocieszenia i MB Łaskawej, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. II, Warszawa 1987
- B. Szczepanowicz, Zwierzęta i rośliny w życiu świętych oraz jako ich atrybuty, Kraków 2007.
- J. de Voragine, Złota legenda, przeł. J. Pleziowa, Warszawa 1983.
- M. Walczak, Alter Christus, Kraków 2001.
- M. Włodarski, Obraz i słowo. O powiązaniach w sztuce i literaturze XV-XVI wieku na przykładzie „ars moriendi”, Kraków 1991.
- K. Zalewska, Modlitwa i obraz. Średniowieczna ikonografia różańcowa, Warszawa 1999.
- E. Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000.
Słowniki ikonograficzne w języku polskim:
- J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy - postacie - symbole, Kielce 2007.
- Nowy leksykon sztuki chrześcijańskiej, red. nauk. L. Castelfranchi, M.A. Crippa; red. nacz. wyd. pol. Marta Pieniążek-Samek; przekł. z jęz. wł. Olga Bobrowska-Braccini i in., Kielce 2013.
- J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych? Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2013.
- J. J. Pilch, Słownik kultury biblijnej, Częstochowa 2004.
- J. Tresidder, Słownik symboli, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001.
- S. Carr-Gomm, Słownik symboli w sztuce, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001.
- M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005 (oraz kolejne tomy w serii historia-sztuka-ikonografia, „Arkady”).
- D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, Warszawa 2001.
- C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków 1998.
- M. Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, przeł. K. Romaniuk, Poznań 1989.
- J. E. Cirlot, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Kraków 2000.
- H. Fros, F. Sowa, Księga imion i świętych, t. 1-6, Kraków 1997-2007.
- M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005.
- R. Giorgi, Aniołowie i demony, Warszawa 2005.
Słowniki ikonograficzne w językach obcych:
- Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. U. Thieme, F. Becker i in., t. I-XXXVII, Leipzig 1907-1950.
- Bibliotheca Sanctorum, t. I-XII, red. F. Caraffa, Roma 1961-1969.
- J. Braun, Tracht und Attribute der heiligen in der deutschen Kunst, Stuttgart 1943.
- G. de Tervarent, Attributs et symboles dans l'art profane 1450-1600. Dictionnaire d'un langage perdu, t. 1-3, Geneve 1958-1964.
- J. B. Knipping, Iconography of the Counter Reformation in the Netherlands. Heaven on earth, t. I-II, Nieuwkoop-Leiden 1974.
- Lexikon der christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. I-VIII, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1968-1976.
- Lexikon für Theologie und Kirche, red. M. Buchberger, t. I-XII, Freiburg im Breisgau 1957-2004.
- E. Mâle, L'art religieux de la fin du XVIe siècle du XVIIe siècle et du XVIIIe siècle. Etude sur l'iconographie après le concile de Trente. Italie-France-Espagne-Flandres, t. 1-4, Paris 1972.
- A. Pigler, Barockthemen. Einem Auswahl von verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts, t. I-III, Budapest 1974.
- Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte, red. O. Schmitt i inni, Stuttgart 1937-1987.
- L. Réau, L'iconographie de l’art chrétien, t. I – III, Paris 1955-1958.
- G. Schiller, Ikonographie der christlichen Kunst, t. 1-5, Gütersloh 1966-1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: