Religioznawstwo - zagadnienia wybrane WT-R-RZW
I. Pojęcie oraz istota religii
II. Nauki religiologiczne
1. Filozofia religii
2. Teologia religii
3. Religioznawstwo
3.1. Historia religii
3.2. Socjologia religii
3.3. Psychologia religii
3.4. Etnologia religii
3.5. Fenomenologia religii
3.6. Geografia religii
III. Religie świata
1. Judaizm
2. Islam
3. Hinduizm
4. Buddyzm
5. Religie ludów pierwotnych
IV. Pseudoreligie i antyreligie
1. Sekty/nowe ruchy religijne
2. Satanizm
3. New Age
V. Dialog międzyreligijny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD: rohl5w8
Wiedza
Student:
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej;
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem;
- posiada wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu;
- ma uporządkowaną wiedzę na temat metod i narzędzi stosowanych w coachingu, mediacjach i negocjacjach.
Umiejętności
Student:
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i prawnych;
- potrafi integrować wiedzę z różnych płaszczyzn teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego;
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi;
- potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego;
- posiada kompetencje komunikacyjne w zakresie różnych form komunikacji, konstruuje i prawidłowo interpretuje przekazy komunikacyjne;
- posiada rozwinięte umiejętności w zakresie prowadzenia sesji coachingowej, spotkań negocjacyjnych oraz postępowania mediacyjnego.
Kompetencje społeczne
Student:
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;
- potrafi wykorzystać wiedzę teologiczną i filozoficzną w pracy coacha i mediatora.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne
Literatura
Bronk A., Czym jest religiologia?, "Nauka" 2011 nr 2, s. 39-49.
Bronk A., Podstawy nauk o religii, wyd. 3, Lublin 2009.
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1-3, Warszawa 2007-2008.
Sakowicz E., Religioznawstwo, wyd. 2, Lublin 2009.
Zdybicka Z.J., Religia a religioznawstwo, Lublin 2013.
H. Zimoń (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: