Religioznawstwo WT-R-REL
Tematyka zajęć
1. Dzieje badań nad religią
2. Pojęcie religioznawstwa
3. Dyscypliny religioznawcze (historia religii, etnologia religii, socjologia religii, psychologia religii, geografia religii, fenomenologia religii)
4. Problem definicji religii
5. Istota religii
6. Marksistowska koncepcja religii
7. Chrześcijańskie podejście do religii
8. Typologia religii
9. Specyfika chrześcijaństwa
10. Inna typologia religii
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna źródła oraz miejsce religioznawstwa w systemie nauk, jego przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. Rozumie problematykę zjawisk religijnych, różnorodność religii, jej istotę i funkcjonowanie oraz znaczenie religii w historii świata.
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk religijnych; analizować, oceniać i wykorzystywać materiał ze źródeł pisanych oraz elektronicznych. Umie stosować i integrować zdobytą wiedzę; rozwijać własne umiejętności badawcze; pogłębiać zainteresowania i wyciągać wnioski.
Potrafi pogłębiać i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych, teologicznych i społecznych. Umie formułować problemy badawcze, dobierać odpowiednie metody i narzędzia. Potrafi rzeczowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, prawne, ekonomiczne, polityczne) w zakresie religioznawstwa oraz dostrzegać wzajemne relacje między nimi. Umie analizować zjawiska społeczne, wynikające z uwarunkowań kulturowych i religijnych; wyciągać wnioski.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności; ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; podejmowania indywidualnych i zespołowych działań w zakresie religioznawstwa; współpracy; podejmowania i inicjowania działań badawczych; organizacji własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania; dzielenia się refleksją humanistyczną dla budowania więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Egzamin.
Literatura
Bronk A., Nauki o religii, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 23-52; Bronk A., Podstawy nauk o religii, wyd. 3, Lublin 2009; Bronk A., Prawdziwość religii w świetle nauk religioznawczych, "Znak" 1996 nr 8, s. 45-62; Drozdowicz Z., Czym było i jest religioznawstwo?, "Nauka" 2011 nr 3, s. 121-134; Lanczkowski G., Wprowadzenie do religioznawstwa, Warszawa 1986; Rusecki M., Istota i geneza religii, Lublin-Sandomierz 1997; Rusecki M., Geneza religii, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 71-88; Sakowicz E., Religioznawstwo, wyd. 2, Lublin 2009; Tiele K.P., Zarys religioznawstwa i inne pisma, Toruń 2013; Zdybicka Z.J., Czym jest i dlaczego istnieje religia?, w: Zimoń H. (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2001, s. 53-69; Zdybicka Z.J., Religia a religioznawstwo, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: