Psychologia pastoralna WT-R-PP1
Treści merytoryczne:
-Wprowadzenie do psychologii pastoralnej - historia, interdyscyplinarność
-norma a patologia
-lęk w życiu człowieka
-depresja jako znak czasów
-szkoły psychoterapii (analiza, poznawczo-behawioralna, humanistyczna, egzystencjalna)
-schizofrenia (etiologia, skutki, leczenie)
-zaburzenia seksualności człowieka
-PTSD
-poznawcze schematy człowieka
-psychologia w duszpasterstwie
Metody oceny:praca zaliczeniowa/kolokwium
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada wiedzę na temat przedmiotu badań psychologii pastoralnej, metod badawczych oraz podstawowych ustaleń dotyczących konkretnych procesów psychicznych.
Umiejętności: student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst z zakresu psychologii ogólnej i pastoralnej, rozumie sens badań oraz ich metodologiczne ograniczenia, potrafi krytycznie odnieść się do wyników badań.
Kompetencje: student potrafi dyskutować: słuchać, formułować opinie, zadawać pytania, zachować dystans do własnych przekonań, krytykować konstruktywnie poglądy z którymi nie zgadza się.
Kryteria oceniania
Metody oceny: Praca zaliczeniowa w postaci prezentacji multimedialnej na wcześniej zadany temat
Literatura
1.Cencini A., Manenti A., Psychologia a formacja, Kraków 2002.
2.Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1994.
3.Szentmártoni M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995.
4.Vaughan R., Poradnictwo pastoralne a zaburzenia osobowości, Kraków 1999.
Podstawowe zagadnienia psychologii religii, Głaz S. (red.), Kraków 2006.
5.Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Teoria, Warszawa 2005.
6.Kuczkowski S., Psychologia religii, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: