Nauczanie religii wobec zadań szkoły WT-R-NRSZ
Problemy współczesnej filozofii wychowania
1. Postmodernizm: ogólne założenia, kontekst historyczny, społeczne przejawy
2. Ruch New Age, rozwój sekt, edukacja wielokulturowa. Postmodernistyczne postulaty edukacyjne. Krytyczna analiza założeń postmodernizmu
Dyskusja nad problemami szkolnego nauczania religii
3. Krytyka powrotu nauczania religii do szkoły
4. Nauczanie religii w kontekście potrzeb szkoły i praw człowieka
5. Wartość szkolnego nauczania religii dla Kościoła. Oczekiwania wychowanków wobec lekcji religii
Możliwości ewangelizacji w szkolnym nauczaniu religii,
6. Pojęcie nowej ewangelizacji. Wyzwania stojące przed nową ewangelizacją i katechezą
7. Nowa ewangelizacja jako odpowiedź Kościoła na współczesne problemy
8. Założenia zreformowanych dokumentów programowych katechezy polskiej. Realizacja zadań ka-techezy w dokumentach programowych katechezy Kościoła w Polsce
Apologia wiary jako zadanie nauczania religii
9. Wyjaśnienie podstawowych pojęć. Konteksty apologii
10. Apologia wiary jako obrona
11. Apologia wiary jako uzasadnienie
Ku edukacji integralnej
12. Moralny charakter wychowania, wielopodmiotowość, etos wychowawczy, autorytet, dialog.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
E. J. Korherr, Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kra-ków 1991;
R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008;
M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004;
R. Murawski, Istotne funkcje katechezy, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 3;
A. Potocki, Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007;
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003;
P. Tomasik, Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych pol-skiej szkoły, Warszawa 1998;
P. Tomasik, Katecheza Kościoła w Polsce wobec wyzwań nowej ewangelizacji, „Verbum Vitae” 2012, nr 21, s. 273-296.
P. Tomasik, Apologia wiary jak zadanie nauczania religii, „Studia Katechetyczne” 2014, s. 11-40.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: