Misje a promocja ludzka WT-R-MPL
Treści merytoryczne: Po dwóch tysiącach lat głoszenia Ewangelii niektórzy nadal pytają: Czy misje wśród niechrześcijan są jeszcze aktualne? Czy ich wystarczającym celem nie jest ludzki postęp? Te dramatyczne pytania postawił także Jan Paweł II w encyklice Redemptoris missio. Po epoce kolonialnej, w czasie wielkich przemian w teologii, pytanie o ludzki postęp, rozwój znalazło się w centrum uwagi. Pomimo pozornej oczywistości i swoistej niewinności okazało się ono zwodnicze dla praktyki misyjnej w wielu częściach świata. Wobec kryzysu teologii misji (ogromne rzesze niechrześcijan mogą i muszą znajdować zbawienie poza Kościołem; dialog międzyreligijny, który wyklucza nawracanie, itp.) i przemian polityczno-gospodarczych misjonarze zaczęli zastanawiać się, czy sensem ich służby nie jest uprzedzająca głoszenie Ewangelii, konkretna, materialna pomoc najbiedniejszym? Troska o ich wyzwolenie z niewoli politycznej i gospodarczej? Zmiana niesprawiedliwego systemu gospodarczego i politycznego? W jaki sposób jednak to uczynić? Jak zapobiec całej biedzie świata? Czy jest to możliwe? Wykład stara się ukazać zarys odpowiedzi na powyższe pytania, odwołując się do dwóch
podstawowych pojęć: misji i promocji ludzkiej.
1. Misje a promocja ludzka: wyjaśnienie pojęć – „Misje”
2. Misje a promocja ludzka – główne źródła problemu i kierunki rozwiązań
3. Godność człowieka jako teologiczna podstawa zaangażowania Kościoła w sprawy społeczne, gospodarcze i polityczne
4. Różnorodność koncepcji promocji ludzkiej i rola ewangelizacji w jej dwóch podstawowych etapach: negatywnym i pozytywnym
5. Drogi i bezdroża pomocy w rozwoju
6. Teologia wyzwolenia
7. Globalizacja oraz gospodarczo-polityczny podział świata „Północ – Południe”
8. Przeciwdziałanie klęsce głodu
9. Troska o szkolnictwo
10. Dzieła miłosierdzia
11. Obrona ludzkiego życia
12. Budowanie pokoju międzynarodowego i handel bronią
13. Wielkie ruchy migracyjne
14. Pandemia AIDS
15. Sprawiedliwy podział ziemi i troska o ekologię
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o promocji człowieka w działalności misyjnej Kościoła; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych z działalnością Koscioła w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej.
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu działalności Kościoła w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej
Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu działalności Kościoła w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej
Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w działalności Kościoła w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej
Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów działalności Kościoła w sferze gospodarczej, społecznej i politycznej w czasie i przestrzeni
Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej
Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym
Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Literatura
P. Achútegui (red.), Mission and Development, Manila 1970.
M. Dhavamony (red.), Ewangelizacja, dialog i rozwój. Wybrane dokumenty Międzynarodowej Konferencji Teologicznej,
Ngapur (Indie) 1971 r., Warszawa 1986.
Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, 30 XII 1987 r.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 7 XII 1990 r.
R. Laurentin, Rozwój a zbawienie, Warszawa 1972.
A. Pietrzak, Opcja na rzecz ubogich znakiem wiarygodności Kościoła, Pieniężno 2002.
J. Różański, Misje a promocja ludzka według dokumentów soborowych i posoborowych oraz praktyki misyjnej Kościoła,
Warszawa 2001.
J.Saraiva Martins, Evangelizzaione e promozione umana, Roma 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: