Metanoia na przykładzie kilku postaci biblijnych WT-R-METB
Główne zagadnienia:
1. Ogólne wprowadzenie do Ewangelii wg św. Jana.
2. Powołanie Szymona (Piotra) - J 1,40-42.
3. Wyznanie wiary Piotra - J 6,67-71.
4. Umycie nóg Piotrowi - J 13,6-11.
5. Zapowiedź zdrady Judasza i zaparcia się Piotra - J 13,21-38.
6. Uderzenie mieczem sługi arcykapłana - J 18,10-11.
7. Zaparcie się Piotra - J 18,15-27.
8. Piotr w pustym grobie - J 20,2-10.
9. Cudowny połów - J 21,1-14.
10. Śniadanie wielkanocne, wyznanie miłości - J 21,15-19
11. Zapowiedź męczeństwa Piotra - J 21,20-23.
12. Nocne spotkanie Nikodema z Jezusem - J 3,1-21.
13. Interwencja Nikodema w obronie Jezusa - J 7,50-52.
14. Pogrzeb Jezusa (Nikodem z Józefem z Arymatei) - J 19,38-42.
15. Podsumowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02).
W zakresie kompetencji społecznych:
EK 3: Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04).
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta po zajęciach: 30 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem "zaliczenia" jest co najmniej 50-procentowa obecność podczas zajęć, choć wyższa frekwencja oraz aktywność podczas wykładów może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej.
Semestr zakończy się egzaminem ustnym (online, MS Teams), podczas którego doktorant będzie miał za zadanie omówienie losowo przydzielonego mu zagadnienia, omówionego podczas zajęć.
2020/21_L|WT-R-METB|WYK
KOD dostępu: eyorp3a
Literatura
Literatura podstawowa:
1) GROCHOWSKI Z., „Nawrócenie św. Piotra w czwartej Ewangelii (J 21,1-19). «Rehabilitacja» ucznia po trzykrotnym zaparciu się Mistrza”, w: R. Bartnicki (red.), Studia z biblistyki. Tom 9, Warszawa 2016, s. 51-72;
2) GROCHOWSKI Z., „Kogut w Biblii z uwzględnieniem jego narracyjnej funkcji pełnionej w Ewangeliach”, Verbum Vitae 32 (2017) 255-284.
3) GROCHOWSKI Z., „Nicodemus. A Disciple Liberated by the Cross of the Christ from the Darkness of Fear and Disbelief”, The Biblical Annals 10/4 (2020) 637-676.
Literatura uzupełniająca:
1) GROCHOWSKI Z., „Figury retoryczne pytań w pierwszej części Męki Pańskiej w Ewangelii wg św. Jana (J 18,1-27)”, Studia Elbląskie 15 (2014) 301-311;
2) MĘDALA S., Ewangelia według świętego Jana. Rozdziały 1-12 / 13-21 (Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament IV/1-2; Częstochowa 2010).
3) STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 4; Poznań – Warszawa 1975).
4) BARRETT C.K., The Gospel According to St. John. An Introduction with Commentary and Notes on the Greek Text, London 1955.
5) BERNARD J.H., A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel According to St. John, International Critical Commentary 63, Vol. II, Edinburgh 1928.
6) BROWN R.E., The Gospel According to John (I-XII), Anchor Bible 29; Garden City NY 1966.
7) BROWN R.E., The Gospel According to John (XIII-XXI), Anchor Bible 29a; Garden City NY 1970.
8) BROWN R.E., The Death of the Messiah. From Gethsemane to the Grave. A Commentary on the Passion Narratives in the Four Gospels, Vol. 1 and 2, New York NY – London – Toronto – Sydney – Auckland 1994.
9) KEENER C.S., The Gospel of John. A Commentary, Vol. II, Peabody Ma 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: