Metodologia badań pastoralnych WT-R-MBPA
1. Pojęcie i specyfika teologii pastoralnej;
2. Sylogizm praktyczny w teologii pastoralnej;
3. Pluralizm teologiczny;
4. Magisterium Kościoła w badaniach teologicznych;
5. Powołanie teologa w Kościele;
6. Dialog psychologii z teologią;
7. Wybrane aspekty nauczania i uczenia się;
8. Metodologia badań socjologicznych;
9. Kumulatywny charakter badań naukowych;
10. Mono-, inter-, multi-, transdyscyplinarny charakter badań teologii pastoralnej; 11. Wybrane zagadnienia z ogólnej metodologii nauk;
12. Elementy metodyki pracy naukowej;
13; Zagadnienia metodologiczne pisania i redagowania prac naukowych;
14. Zasada asocjacji w konstrukcji planu w pracach naukowych;
15. Założenia metodologiczne wstępu i zakończenia w pracach naukowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada wiedzę na temat przedmiotu badań psychologii pastoralnej, metod badawczych oraz podstawowych ustaleń dotyczących konkretnych procesów psychicznych.
Umiejętności: student potrafi czytać ze zrozumieniem tekst z zakresu psychologii pastoralnej, rozumie sens badań oraz ich metodologiczne ograniczenia, potrafi krytycznie odnieść się do wyników badań.
Kompetencje: student potrafi dyskutować: słuchać, formułować opinie, zadawać pytania, zachować dystans do własnych przekonań, krytykować konstruktywnie poglądy z którymi nie zgadza się.
Kryteria oceniania
Metody oceny: Podstawową formą zajęć jest dialog ze studentami na szczegółowe tematy merytoryczne. Studenci relacjonują prowadzone badania teologicznopastoralne, które służą przygotowaniu prac naukowych Na ocenę końcową składają się następujące elementy: ocena indywidualnych opracowań, ocena przygotowania do czynnego udziału w zajęciach, obecność na seminarium.
Literatura
1. Andrzej Potocki, O Kościele nie tylko socjologicznie, Warszawa 2017.
2. Kamiński Ryszard, Teologia pastoralna Tom 1, Lublin 2002.
3. Kamiński Ryszard, Teologia pastoralna. Istota i zadania, w: Studia Pastoralne 2005, nr 1.
4. Kamiński Ryszard, Tożsamość metodologiczna teologii pastoralnej, w: Metodologia teologii praktycznej, Przyczyna W. (red.), Kraków 2011.
5. Kamiński Ryszard, Wyniki badań nad religijności mieszkańców Archidiecezji Łódzkiej jako wyzwanie dla duszpasterzy, w: Łódzkie Studia Teologiczne 2001, nr 10.
6. Kazimierz Bełch, Znaczenie badań empirycznych w teologii pastoralnej, w: Status naukowy teologii pastoralnej, Opole 2003.
7. Łuczak Marek, Socjologia religii jako ancilla theologiae pastoralis, w: Studia pastoralne 2005, nr 1.
8. Majka Józef, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
9. Mikołajec Józef, Metody teologii pastoralnej, Status naukowy teologii pastoralnej, Opole 2003.
10. Mikołajec Józef, Problem metody teologii pastoralnej, w: Studia pastoralne 2005, nr 1.
11. Potocki Andrzej, O Kościele nie tylko socjologicznie, Warszawa 2017.
12. Przybecki Adam, Pojęcie modelu duszpasterstwa w teologii pastoralnej, w: Teologia praktyczna, 2008, tom 9.
13. Przygoda Wiesław, Paradygmaty metodologiczne we współczesnej teologii pastoralnej, w: Teologia Praktyczna, Tom 10, 2009.
14. Przygoda Wiesław, Paradygmaty postępowania badawczego w teologii praktycznej, w: Metodologia teologii praktycznej, Przyczyna W. (red.), Kraków 2011.
15. Wielebski Tomasz, Tutak Mateusz J., Meandry interdyscyplinarności teologii pastoralnej. Przyczynek do dyskusji, w: Teologia praktyczna 2017.
16. Zuberbier Andrzej, Materiały do teorii teologii praktycznej, Warszawa 1974.
17. Zulehner Paul M., Od biblijnego obrazu do koncepcji teologii pastoralnej fundamentalnej, w: Teologia praktyczna 2003, nr 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: