Moralne aspekty sakramentów uzdrowienia WT-R-MAS
1. Biblijny fundament refleksji moralnej nad sakramentem pokuty i pojednania.
2. Historyczny i społeczny kontekst przeżywania i sprawowania sakramentu pokuty. "Mysterium pietatis" odpowiedzią Boga na grzech.
3. Szafarz sakramentu pokuty i pojednania.
4. Rola i obowiązki spowiednika.
5. Chrześcijanin jako penitent.
6. Spowiedź osób na różnych etapach rozwoju religijnego.
7. Spowiedź osób realizujących specyficzne powołanie życiowe.
8. Spowiedź osób przeżywających problemy i trudności życiowe.
9. Spowiedź osób będących w specyficznej sytuacji życiowej.
10. Biblijny fundament refleksji moralnej nad sakramentem namaszczenia chorych. Dzieje obrzędów sakramentu chorych.
11. Współcierpienie z Chrystusem w sakramencie chorych. Moralny i zbawczy sens cierpienia.
12. Szafarz sakramentu namaszczenia chorych.
13. Problemy pastoralno-moralne związane z sakramentem namaszczenia chorych.
14. Sakrament namaszczenia chorych a dzieci, które nie osiągnęły używania rozumu oraz osoby od urodzenia upośledzone umysłowo. Postawienie problemu od strony moralno-kanonicznej.
15. Udzielanie sakramentu namaszczenia chorych bez zgody przyjmującego - aspekty moralne i cywilno-kanoniczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: aw4yxhx
Opis ECTS:
2 ECTS:
30 godzin - obecność na ćwiczeniach i aktywny w nich udział
15 godzin - indywidualne lektura literatury i materiałów przesyłanych przez wykładowcę;
15 godzin - przygotowanie referatu i prezentacja referatu na zadany temat na forum grupy.
EK 1 - znajomość liturgii i teologii sakramentów uzdrowienia z uwzględnieniem aspektów moralnych obydwóch sakramentów;
EK 2 - umie posługiwać się wiedzą z zakresu liturgii i teologii sakramentów uzdrowienia w odniesieniu do rozwiązywania problemów moralnych związanych z obydwoma sakramentami;
EK 3 - potrafi wyjaśnić innym kwestie moralne i pastoralne związane z sakramentami uzdrowienia, ich celebracją i teologią w oparciu o analizę tekstów źródłowych
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia ćwiczeń z aspektów moralnych sakramentów uzdrowienia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Studenci przygotowują prezentacją multimedialną na zadany temat w oparciu o teksty źródłowe i literaturę przedmiotu podaną w sylabusie. Prezentacja jest
przedstawiana przez studenta podczas zajęć a także jest podstawą do dyskusji. Ocena końcowa jest średnią z ocen za przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej prezentację podczas zajęć (50%) oraz za aktywny udział w ćwiczeniach (50%). Prezentację multimedialną należy przesłać przez MS Teams i tam jest ona archiwizowana i oceniania przez wykładowcę.
EK 1 określany jako zna historię kształtowania się obrzędów pokuty i namaszczenia chorych oraz strukturę i formy celebracji sakramentów uzdrowienia w świetle posoborowego rytuału rzymskiego oraz teologię wypływającą z lex orandi z uwzględnieniem aspektów moralnych tychże sakramentów
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna zasadniczych faktów z liturgicznej historii pokuty i namaszczenia chorych; nie zna struktury celebracji sakramentu pokuty i pojednania oraz sakramentu namaszczenia chorych w świetle posoborowego rytuału rzymskiego, nie zna form sprawowania sakramentu pokuty i pojednania ani teologii sakramentów uzdrowienia, nie zna aspektów moralnych obydwóch sakramentów;
Dst (3): zna zarys liturgicznej historii pokuty i namaszczenia chorych, zna schemat celebracji sakramentu pokuty i sakramentu namaszczenia chorych w świetle posoborowego rytuału rzymskiego, zna trzy główne formy sprawowania sakramentu pokuty w odnowionej liturgii, zna teologię sakramentów uzdrowienia;
Db (4): zna historię liturgii sakramentów uzdrowienia i jej aspekty moralne, zna czynniki, które wpływały na kształtowanie się różnych form pokuty w Kościele, zna strukturę posoborowych Obrzędów pokuty i Sakramentów chorych, schemat celebracji, formy sprawowania sakramentu i teologiczne znaczenie poszczególnych elementów sakramentu pokuty i pojednania oraz namaszczenia chorych;
Bdb (5): zna zmiany, jakie zachodziły na przestrzeni wieków w celebracji pokuty i namaszczenia chorych w Kościele oraz zna ich genezę, zna strukturę celebracji pokuty i sakramentu namaszczenia chorych w poszczególnych księgach liturgicznych, zna przebieg prac nad przygotowaniem nowego „Ordo paenitentiae”, zna charakterystyczne cechy nowego „Ordo paenitentiae” i księgi liturgicznej "Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo", schemat celebracji, formy sprawowania sakramentu, teologiczne znaczenie poszczególnych elementów sakramentu pokuty i pojednania i namaszczenia chorych, zna obrzędy pokuty w innych Kościołach.
EK 2 określany jako umiejętności z zakresu historii i teologii liturgii sakramentów uzdrowienia z położeniem nacisku na ich aspekty moralne
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie wymienić etapów ewolucji pokuty w dziejach Kościoła, nie umie podać podstawowych faktów z liturgicznej historii pokuty, nie umie omówić struktury celebracji i form sakramenty pokuty i pojednania w świetle posoborowego rytuału rzymskiego, nie umie ukazać teologicznego znaczenia poszczególnych elementów sakramentu pokuty i pojednania;
Dst (3): umie wymienić główne etapy ewolucji dyscypliny pokutnej w historii Kościoła, umie podać podstawowe fakty z liturgicznej historii pokuty, umie omówić strukturę celebracji i formy sakramentu pokuty i pojednania w świetle posoborowego rytuału rzymskiego, umie ukazać teologiczne znaczenie poszczególnych elementów sakramentu pokuty i pojednania;
Db (4): umie wymienić główne etapy ewolucji dyscypliny pokutnej w historii Kościoła, omówić kształtowanie się dyscypliny pokutnej w Kościele i czynniki, które na ten proces wpływały; umie omówić strukturę celebracji sakramentu pokuty i pojednania w świetle „Ordo paenitentiae” z 1974 roku;
Bdb (5): umie ukazać związki przyczynowo-skutkowe w ewolucji pokuty w dziejach Kościoła, umie omówić strukturę celebracji pokuty w średniowiecznych źródłach liturgicznych i dokonać analizy porównawczej obrzędów; umie ukazać różnicę pomiędzy sakramentalnymi i pozasakramentalnymi praktykami pokutnymi, umie wyznaczyć temat sympozjum i tematy referatów z zakresu tematyki zajęć
EK 3 określany jako wykorzystanie wiedzy z zakresu sakramentu pokuty i pojednania
Na ocenę:
Ndst (2): nie umie wyjaśnić innym podstawowych faktów z dziejów pokuty i namaszczenia chorych w Kościele; nie umie przedstawić innym schematu celebracji i form sprawowania sakramentu pokuty i pojednania oraz sakramentu namaszczenia chorych w odnowionej liturgii; nie potrafi wskazać na aspekty moralne tychże sakramentów;
Dst (3): umie wytłumaczyć innym ewolucję pokuty i sakramentu namaszczenia chorych w Kościele przywołując fakty historyczne i określone źródła liturgiczne; umie wyjaśnić innym pojęcia teologiczne ściśle związane z tematyką zajęć; umie przedstawić innym schemat celebracji i poszczególnie formy sprawowania sakramentów uzdrowienia w świetle posoborowego rytuału rzymskiego;
Db (4): umie przygotować referat lub prezentację multimedialną ukazującą rozwój dyscypliny pokutnej i sakramentu namaszczenia chorych w dziejach Kościoła z odwołaniem do źródeł liturgicznych zwracając uwagę na aspekty moralne związane z sakramentami uzdrowienia, potrafi z analizy tekstów liturgicznych wydobyć wymiar moralny sakramentów uzdrowienia;
Bdb (5): umie przygotować sympozjum na wybrany temat z zakresu historii i teologii sakramentów uzdrowienia, umie wyjaśnić innym problemy moralne i pastoralne związane z sakramentem pokuty i pojednania oraz namaszczenia chorych odwołując się do dokumentów Magisterium Kościoła i ksiąg liturgicznych.
Literatura
Źródła:
Obrzędy pokuty dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 2007.
Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo. wyd. II poprawione, Katowice 2015.
Jan Paweł II, Reconciliatio et paenitentia, Poznań 1985.
Literatura podstawowa:
Bartocha W., Formy liturgicznej posługi Kościoła dla osób w podeszłym wieku, w: Seniorzy wyzwaniem dla Kościoła, red. M.J. Tutak, ks. T. Wielebski, Warszawa 2019, s. 141-162.
Bartoszek A., Sakrament namaszczenia chorych a dzieci, które nie osiągnęły używania rozumu, oraz osoby od urodzenia upośledzone umysłowo. Postawienie problemu, Studia Pastoralne 6 (2010), s. 168-182.
Derdziuk A., Teologia moralna w służbie wiary Kościoła, Lublin 2010 (część II, rozdział II: Sakramenty jako dotknięcie Chrystusa).
Kluz M., Praktyczne wskazania dotyczące udzielania sakramentu namaszczenia chorych, Liturgia Sacra 20 (2014), nr 2, s. 405-416.
Krakowiak Cz., Namaszczenie chorych-sakrament uzdrowienia, Lublin 2004.
Krakowiak Cz., Sakramenty uzdrowienia. Zagadnienia wybrane, Lublin 2016.
Nagórny J., Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina, Lublin 2011.
Sobolewski Z., Pojednajcie się z Bogiem. Teologicznomoralne i pastoralne aspekty sakramentu pokuty i pojednania, Pelplin 2015.
Stefański J., Sakrament chorych, Gniezno 2000.
Literatura uzupełniająca:
Bohdanowicz A., Moralne aspekty posługi w konfesjonale u progu XXI wieku, Collectanea Theologica 77(2007) nr 1, s. 107-121.
Kwiatkowski D., Namaszczenie chorych - spotkanie osoby chorej z Chrystusem uzdrawiającym, w: W jego ranach nasze zdrowie. Teologia sakramentów uzdrowienia, red. K. Porosło, Kraków 2015, s. 127-172.
Migut B., Znaki misterium Chrystusa, Lublin 1996.
Niedziałkowski K., Udzielanie sakramentu namaszczenia chorych bez zgody przyjmującego - aspekty cywilno-kanoniczne, Kościół i Prawo 6(19), nr 2, s. 163-175.
Zabielski J., Sakrament pokuty i pojednania w przygotowaniu chrześcijanina do Jubileuszu Roku 2000, Studia Theologica Varsaviensia 34 (1996) nr 2, s. 151-171.
Zachara M., Grzech i pojednania - prywatny problem poszczególnych wiernych czy sprawa wspólnoty Kościoła?, w: W jego ranach nasze zdrowie. Teologia sakramentów uzdrowienia, red. K. Porosło, Kraków 2015, s. 65-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: