Kościół w Amazoni WT-R-KWA
1. Wybiórcza i powierzchowna znajomość Amazonii
2. Podstawowe dane o Kościele i chrystianizacji Amazonii
3. Początki ewangelizacji Amazonii portugalskojęzycznej
4. Początki ewangelizacji Amazonii hiszpańskojęzycznej
5. Zakony w dziele ewangelizacji Amazonii
6. Chrystianizacja Amazonii peruwiańskiej i ekwadorskiej
7. Chrystianizacja Amazonii boliwijskiej
8. Chrystianizacja Amazonii kolumbijskiej i wenezuelskiej
9. Papieże o Amazonii oraz papieskie pielgrzymki do Amazonii
10. Amazonia w dokumentach CELAM i Kościołów lokalnych
11. Kościelne instytuty badawczo -naukowe w Amazonii
12. Przygotowania do Nadzwyczajnego Synodu poświęconego Amazonii
13. Nadzwyczajny Synod poświęcony Amazonii w Rzymie
14. Dokumenty Nadzwyczajnego Synodu poświęconego Amazonii
15. Kościół wobec współczesnych wyzwań w Amazonii
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): bardzo ogólna wiedza na temat historii Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): dobra orientacja w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie historia Kościoła w Amazonii oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): posiada względnie dobrą umiejętność krytycznego odniesienia się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do aspektów z historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do historii Kościoła oraz dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii, jak również nie rozumie znaczenia dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz znaczenia dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz dobrze rozumie znaczenie dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy historią a współczesnością w Amazonii oraz poprawnie wyjaśnia znaczenie dokumentów kościelnych dotyczących Amazonii.
Kryteria oceniania
Wymagania wstępne:
1. Aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach (odbywających się online). Dopuszczalne są 3 nieobecności.
2. Zaliczenie przedmiotu w formie testu końcowego.
Literatura
Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karibów. Dokumnet końcowy, Jesteśmy uczniami i misjonarzami Jezusa Chrystusa, aby nasze narody miały w nim życie, Kraków 2014.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. I, Madrid 1992.
Borges P. (red.), Historia de la Iglesia en Hispanoamérica y Filipinas (siglos XV-XIX), t. II, Aspectos regionales, Madrid 1992.
Franciszek, Querida Amazonia. Posynodalna adhortacja apostolska, Kraków 2020.
Santos Hernández A., Los jesuitas en América, Madrid 1992.
Szyszka T., Listy różne ku chwalebnej ciekawości i chrześcijańskiemu zbudowaniu służące, jezuickich misjonarzy z Ameryki Hiszpańskiej, Poznań 2015.
Szyszka T., Redukcje jezuickie Maynas w Górnej Amazonii w XVII-XVIII wieku. Ujęcie historyczno-misjologiczne, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: