Kościół a kultury Sudanu Południowego WT-R-KSPU
1. Mapa etniczna Sudanu Północnego
2. Mapa etniczna Sudanu Południowego
3. Starożytne kultury Sudanu
4. Chrześcijaństwo w Nubii
5. Państwowe struktury przedkolonialne
6. Powstanie Sudanu
7. Ewangelizacja Sudanu w XIX i XX w.
8. Historia Południa w Kondominium
9. Historia ewangelizacji Południa
10. Powstanie Sudanu Południowego
11. Pomoc ofiarom wojny Rola Kościoła
12. System szkolnictwa katolickiego
13. Kościół a pomoc w rozwoju
14. Współczesny konflikt i rola Kościoła
15. Dialog z tradycyjnymi religiami sudańskimi i islamem
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
STL_W05 zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, Dialogu ekumenicznego i Międzyreligijnego
Ndst (2): nie potrafi przedstawić podstawowej argumentacji, przemawiającej za złożonością dialogu kultur i religii w Sudanie
Dst (3): potrafi przedstawić podstawową argumentację, przemawiającą za złożonością dialogu kultur i religii w Sudanie
Db (4): potrafi wskazać mocne i słabe punkty argumentacji promującej dialogu kultur i religii w Sudanie
Bdb (5): potrafi ująć dialog kultur i religii w Sudanie w wymiarze ogólnoświatowego dialogu kultur
STL_W09 rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Efekt kształcenia: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na pluralizm religijny i kulturowy Sudanu Południowego
Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie pluralizm religijny i kulturowy Sudanu Południowego, przytaczając popularne w społeczeństwie ogólne sądy
Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach medialnych, aby podejmować świadome decyzje
Bdb (5): uważnie śledzi zachodzące zmiany, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Cisternino M., Passion for Africa. Missionary and Imperial Papers on the Evangelisation of Uganda and Sudan 1848-1923, Kampala 2004.
Evans-Pritchard E.E., Religia Nuerów. Przeł. K. Baraniecka i M. Olszewski, Kęty 2007.
Holt P.M., Daly M.W., A history of the Sudan. From the coming of islam to the present day, Longman: London-New York 1988.
Johnson Douglas H., The Root Causes of Sudan Civil Wars, Kampala 2003.
Różański J., Kościół katolicki w Sudanie w drugiej połowie XX w., w: Cisło W., Różański J., Ząbek M. (red.), Sudan – bogactwo kultur i wewnętrzne napięcia, Warszawa 2012, s. 249-265.
Różański J., Pierwsze próby ewangelizacji Sudanu Południowego w XIX w., w: Szupejko M., Wiśniewski R. (red.), Horyzonty kultury: pomiędzy ciągłością a zmianą, Wydawnictwo UKSW:Warszawa 2012, s. 126-142.
Werner R., Anderson W., Wheeler A., Day of Devastation. Day of Contentment. The History of the Sudanese Church across 2000 years, Nairobi 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: