Katecheza i kultura WT-R-KAKU
Koncepcja (koncepcje) kultury. Istotne elementy kultury. Relatywna autonomia różnych dziedzin kultury. Różnorodność kulturowa. Przystosowywanie się chrześcijaństwa w odniesieniu do kultury: akomodacja, akulturacja, inkulturacja. Definicja inkulturacji. Inkulturacja jako dogłębna ewangelizacja. Inkulturacja jako transformacja kultury. Ograniczenia inkulturacji. Katecheza i inkulturacja. Katecheza jako aktywny czynnik inkulturacji. Koncepcja katechezy a jej funkcja inkulturacyjna. Współczesna kultura europejska jako środowisko katechezy. Cechy charakterystyczne współczesnej kultury. Przemiany współczesnej kultury. Kultura widziana w perspektywie współczesnej etyki. Wizja zsekularyzowanej antropologii. Różna pozycja religii w zsekularyzowanym świecie. Relatywizm w podejściu do religii. Zróżnicowany związek z chrześcijaństwem oficjalnym. Przekaz wiary w kontekście współczesnej kultury. Rewizja dotychczasowej praktyki inicjacji chrześcijańskiej. W rodzinie, z rodziną, we wspólnocie. Inne miejsca katechezy we współczesnej kulturze.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy:
Student wymienia definicje kultury oraz definicję katechezy. Nazywa relacje między katechezą i kulturą. Charakteryzuje proces inkulturacji. Opisuje wymagania, jakie ma spełniać proces inkulturacji.
2. W zakresie umiejętności:
Student analizuje pojęcie katechezy i kultury. Porównuje różne ujęcia kultury. Wyciąga wnioski z wzajemnych związków katechezy i kultury. Dowodzi, że katecheza ujmowana w procesie inkulturacji jest bardziej skuteczna.
3. W zakresie kompetencji:
Student dostrzega potrzebę uwzględnienie kultury w katechezie. Tworzy odpowiednie scenariusze katechezy ujmowanej w procesie inkulturacji. Przygotowuje odpowiednie konspekty tak rozumianej katechezy w zależności od adresatów.
Opis ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
praca własna studenta: 20 godz.
konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena niedostateczna: student nie potrafi określić charakteru katechezy ujmowanej w procesie inkulturacji.
Ocena dostateczna: student potrafi scharakteryzować katechezę i inkulturację.
Ocena dobra: student podaje zarówno cechy charakterystyczne katechezy ujmowanej w procesie inkulturacji, jak i jej uwarunkowania.
Ocena bardzo dobra: student w pełni charakteryzuje współczesną kulturę. Umie podać cechy katechezy w perspektywie procesu inkulturacji, charakteryzując jej uwarunkowania.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Jan Paweł II, Wiara i kultura, red. M. Radwaan, Lublin 1988; 2. Kazimierz Misiaszek, Katecheza i kultura, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 19-71. J. Gevaert, Catechesi e cultura contemporanea. L'insegnamento della fede in un mondo secolarizzato, Torino 1993; M. Kowalczyk, Kultura katechetyczna. Analiza współczesnej katechezy w świetle francuskich badań teologicznych, Gniezno 1998; A. A. Szubartowska, Kulturowy wymiar katechezy w nauczaniu Jana Pawła II, Lublin 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: