Fenomen miłości w ujęciu filozoficzno-dogmatycznym WT-R-FMD
1. Czy istnieje możliwość zbudowania teologii miłości?
2. Miłość w terminologii greckiej i łacińskiej
3. Biblijne ujęcie miłości - Stary Testament i Ewangelie
4. Biblijne ujęcie miłości - Listy Apostolskie
5. Próby interpretacji biblijnych ujęć miłości w filozofii
6. Caritas - ujęcie miłości u św. Augustyna
7. Miłość w mistyce - św. Bernard z Clairvaux
8. Filozofia i teologia miłości - święty Tomasz z Akwinu
9. Święty Tomasz - Miłość a inne uczucia i władze
10. Święty Tomasz - Prakseologia miłości
11. Miłość w świeckiej literaturze średniowiecza. Protestancka teologia miłości M. Lutra i P. Tilicha
12. Koncepcja miłości F. Sawickiego: Bóg jako miłość uosobiona
13. Koncepcja miłości F. Sawickiego: miłość międzyludzka
14. C. S. Lewis: "Wielobarwność" miłości
15. Współczesne ujecie miłości - filozofia dialogu, K..Wojtyła, Benedykt XVI
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: gplqatf
E 1: student zna podstawowe terminy, związane z przedstawianą na wykładzie problematyką, potrafi przedstawiając jej integralną syntezę oraz wskazać uwarunkowania ideowo-historyczne jej rozwoju
E 2: posiada umiejętność posługiwania się terminologią w rozwiązywaniu podstawowych aporii, związanych z prezentowaną w ramach wykładu problematyką
E 3: ocenia wartość propozycji z zakresu zajęć pod kątem możliwości ich prakseologicznego wykorzystania
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu w związku z tematyką miłości w filozofii i teologii;
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia w ujęciu historycznym i problemowym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić zasadnicze problemy związane z badaniami nad problemem miłości w filozofii i teologii, z uwzględnianiem, historyczno-filozoficznego kontekstu powstania i przedstawić ich rozwój
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologiczną dla oceny współczesnych propozycji interpretacyjnych
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować wyniki swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy związane z problemem miłości w filozofii i teologii
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) Ek-3: ocenia wartość wiedzy dotyczącej problemu miłości w filozofii i teologii pod kątem ich implikacji prakseologicznych:
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu problematyki teologicznie badanego problemu miłości na człowieka i jego życie, na jego postrzeganie świata
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy przedstawiane na zajęciach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące w świecie zjawiska i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Weryfikacja:
egzamin pisemny w formie krótkiego eseju na zadany temat
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
1. F. Sawicki. Bóg jest miłością, Pelplin 2001
2. T. Bartoś, Tomasza z Akwinu teoria miłości, Kraków 2004
3. A. Siemianowski, Zrozumieć miłość. Fenomenologia i metafizyka miłości, Bydgoszcz 1999
Literatura dodatkowa:
1. T. Gadacz, O miłości o nienawiści, Kraków 1995
2. K. Bukowski, Oblicza miłości , Kraków 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: