Formacja katechetów WT-R-FK
Treści merytoryczne:
Refleksja koncentrowała się przede wszystkim wokół czterech wymiarów formacji teologiczno-doktrynalnej (wymiar biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjonalno-kulturowy) oraz formacji dydaktycznej. Ponadto podjęta zostanie refleksja nad aktualnymi wymaganiami kościelnymi i państwowymi stawianymi katechecie. W oparciu o badania empiryczne przeprowadzone w szkołach wszystkich poziomów określone zostaną konstytutywne cechy, którymi winien charakteryzować się współczesny katecheta.
Metody oceny:
Egzamin ustny, do którego studenci przystępują pojedynczo.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach
1. Prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów. _W
2. Charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety. _W, _U
3. Omawia wymiary formacji teologicznej katechety. _W, _U
4. Wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych. _W, _U
5. Analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów. _W, _U
6. Uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety. _W, _U, _K
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student prezentuje i przybliża główne wskazania dokumentów Kościoła na temat formacji katechetów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wymienić dokumentów Kościoła podejmujących tematykę formacji katechetów;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omówić jej założenia na przykładzie jednego z dokumentów;
- na ocenę 4 (db.): prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła;
- na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie prezentuje i przybliża dokumenty Kościoła podejmujące tematykę formacji katechetów i omawia ewolucję myśli Kościoła, a także wyprowadza wnioski praktyczne.
Efekt kształcenia 2. Student charakteryzuje tożsamość współczesnego katechety.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi określić cech definiujących tożsamość katechety;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi poprawnie określić cechy definiujące tożsamość katechety;
- na ocenę 4 (db.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety;
- na ocenę 5 (bdb.): szczegółowo charakteryzuje tożsamość katechety, a także analizuje współczesne zagrożenia na tym tle.
Efekt kształcenia 3. Student omawia wymiary formacji teologicznej katechety.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać przynajmniej trzech podstawowych wymiarów formacji teologicznej katechety;
- na ocenę 3 (dst.): podaje i przybliża przynajmniej trzy podstawowe wymiary formacji teologicznej katechety;
- na ocenę 4 (db.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety;
- na ocenę 5 (bdb.): prezentuje założenia wszystkich wymiarów formacji teologicznej katechety i dokonuje ich analizy w odniesieniu do praktyki.
Efekt kształcenia 4. Student wyjaśnia potrzebę formacji katechety w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opisać podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety;
- na ocenę 3 (dst.): podaje opis podstawowych kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety;
- na ocenę 4 (db.): podaje opis kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety oraz omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- na ocenę 5 (bdb.): dokonuje analizy kompetencji dydaktyczno-wychowawczych katechety, omawia dokumenty prawa oświatowego dotyczące doskonalenia zawodowego nauczycieli, a także uzasadnia konieczność stałej formacji katechety w zakresie kompetencji.
Efekt kształcenia 5. Student analizuje zadania instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podać instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów;
- na ocenę 3 (dst.): wymienia instytucje odpowiedzialne za formację katechetów;
- na ocenę 4 (db.): omawia działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów;
- na ocenę 5 (bdb.): precyzyjnie charakteryzuje działalność instytucji odpowiedzialnych za formację katechetów, określa preferowane wymiary formacji katechetów prowadzonej w tych instytucjach.
Efekt kształcenia 6. Student uzasadnia potrzebę stałej formacji osobowej katechety.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wskazać podstawowych cech osobowości katechety istotne dla jego posługi;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe cechy osobowości katechety istotne dla jego posługi;
- na ocenę 4 (db.): omawia sposoby formacji osobowej katechety;
- na ocenę 5 (bdb.): analizuje sposoby formacji osobowej katechety, uzasadnia potrzebę automotywacji w zakresie procesie formacji osobowej oraz ukazuje jej wpływ na skuteczność pracy katechety.
Na ocenę podsumowującą składa się:
a) aktywny udział w zajęciach;
b) opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę;
c) ocena wiedzy i umiejętności studenta dokonana w trakcie egzaminu.
Literatura
Lektura podstawowa:
ŁABENDOWICZ S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997.
Literatura uzupełniająca:
CZEKALSKI R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.
JANCEWICZ E., Formacja katechetów w diecezji płockiej po 1990 roku, Płock 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: