Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego WT-R-EPO
1. Doświadczenie pustyni
2. Kseniteia i hezychia
3. Elementy orygenizmu w myśli ascetycznej Ewagriusza
4. Elementy antropologii Ewagriusza
5. Recepcja stoickiego ideału zgodności z naturą
6. Etapy drogi do Boga
7. „Praktike” jako walka z myślami
8. Osiem namiętności
9. Nauka o smutku
10. Antyrreza – spór z myślami
11. Głos Ewagriusza w dyskusji o apathei
12. Kontemplacja naturalna
13. Ideał czystej modlitwy
14. Teologia i wiara
15. Apostolat i kierownictwo duchowe
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do myśli ascetycznej Ewagriusza z Pontu
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- kolokwium: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;
- obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
L. Nieścior, Ewagriusz z Pontu – mistrz życia duchowego, Warszawa 2018 (skrypt).
B. Literatura uzupełniająca:
L. Nieścior, Anachoreza w pismach Ewagriusza, Kraków/Tyniec 1997.
G. Bunge, Ewagriusz z Pontu - mistrz życia duchowego. Modlitwa ducha. Acedia. Ojcostwo duchowe, tł. zbior., Kraków/Ty¬niec 19982, ŹMon 19.
L. Misiarczyk, Osiem logismoi w pismach Ewagriusza z Pontu, Kraków/Tyniec 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: