Dydaktyka homiletyki WT-R-DYKA
1. Duszpasterski charakter formacji kapłańskiej.
2. Przemiany kulturowo-społeczne a kształcenie homiletyczne kaznodziejów.
3. 4. Dokumenty Magisterium o kształceniu homiletycznym.
5. Wskazania Zasad formacji kapłańskiej w Polsce oraz Ratio studiorum dotyczące formacji homiletycznej.
6. Dydaktyka homiletyki w seminariach duchownych w Polsce w świetle badań.
7. Fonetyka pastoralna a kształcenie kaznodziejów.
8. Metodyka nauczania homiletyki w seminarium duchownym.
9. Zasady przygotowanie konspektów wykładów i ćwiczeń.
10. Rola parafii w formacji homiletycznej.
11. Mass media a formacja homiletyczna.
12. Integralne kształcenie kaznodziejów w seminarium duchownym.
13. 14. Metody permanentnej formacji kapłanów w zakresie homiletyki.
15. Jaki kaznodzieja na nowe czasy?
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA.
EK nr 1 i 2.
Student „prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą dydaktyki i jej podstawowych założeń oraz innych nauk w odniesieniu do nauczaniu homiletyki”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić podstawowych zasad dydaktyki i jej założeń;
Dst (3): potrafi poprawnie wymienić podstawowe zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki;
Db (4): wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki;
Bdb (5): szczegółowo wymienia zasady dydaktyki i jej założenia oraz innych nauk w odniesieniu do nauczania homiletyki, obrazując je konkretnymi przykładami.
UMIEJĘTNOŚCI.
EK nr 3.
Student „ potrafi poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania w perspektywie wskazań Magisterium i znaków czasu”.
Ndst (2): nie potrafi podda krytycznemu osądowi praktyki przepowiadania;
Dst (3): potrafi w ogólny sposób poddać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania;
Db (4): sięgając do różnych źródeł, potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu;
Bdb (5): sięgając do różnych źródeł potrafi podać krytycznemu osądowi praktykę przepowiadania odnosząc ją do wskazań Magisterium i znaków czasu, proponując twórcze zmiany.
EK nr 4.
Student „opracowuje konspekty zajęć dydaktycznych (wykład, ćwiczenia) i je przeprowadza, stosując różne metody i środki dydaktyczne, dokonując później ich ewaluacji”.
Ndst (2): nie potrafi metodycznie zaplanować i sporządzić konspektu zajęć dydaktycznych;
Dst (3): potrafi w sposób ogólny zaplanować i sporządzić konspekt zajęć dydaktycznych oraz przeprowadzić na jego podstawie proste zajęcia;
Db (4): planuje i sporządza konspekt zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych;
Bdb (5): szczegółowo planuje i sporządza konspekty zajęć dydaktycznych, przeprowadzając na jego podstawie zajęcia z wykorzystaniem różnych metod i środków dydaktycznych oraz dokonuje ich ewaluacji, wprowadzając twórcze zmiany.
KOMPETENCJE.
EK nr 5.
Student „jest kreatywny w praktycznym wyrażaniu przyswojonej wiedzy i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty i szkolenia z praktyki przepowiadania”.
Ndst (2): nie potrafi wykorzystać przyswojonej wiedzy i umiejętności w pracy wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania;
Dst (3): w bardzo ogólny sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadząc warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania;
Db (4): w pogłębiony sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców;
Bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi wykorzystać przyswojoną wiedzę i umiejętności, podejmując pracę wykładowcy homiletyki i prowadzącego warsztaty oraz szkolenia z praktyki przepowiadania, dostosowując je do specyfiki odbiorców i dokonując ich twórczej ewaluacji.
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godzin
Praca własna studenta: 30 godzin
Razem 60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest aktywna i twórcza obecność na zajęciach, ustne kolokwium końcowe oraz samodzielne przygotowanie konspektów dwóch wykładów oraz dwóch ćwiczeń.
Literatura
Konferencja Episkopatu Polski, Zasady formacji kapłańskiej w Polsce, Częstochowa 1999.
Basista W., Program i metodyka nauczania homiletyki w wyższych seminariach duchownych, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 11(1978), s. 139-150.
Broński W., Formacja homiletyczna alumnów w wyższych seminariach duchownych w Polsce. Studium homiletyczne, Lublin 2007.
Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006.
Grzegorski Z., Dydaktyka homiletyki. Z teorii i praktyki nauczania, w: Studia z teorii kaznodziejstwa i homiletyki, W. Wojdecki (red.), t. 2, Warszawa 1980, s. 96-117.
Szewczyk L., Głoszenie słowa Bożego w środowisku zsekularyzowanym, Katowice 2019.
Twardy J. (red.), Dydaktyka homiletyki, Katowice 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: