Duszpasterstwo rodzin WT-R-DR
1. Pojęcie i istota duszpasterstwa rodzin.
2. Geneza i rozwój duszpasterstwa rodzin w Polsce.
3. Biblijne podstawy duszpasterstwa rodzin.
4. Teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
5. 6. Pozateologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin.
7. Blaski i cienie współczesnej rodziny w Polsce.
8. Duszpasterstwo rodzin jako działalność zbawcza ukierunkowna na
rodzinę (cel, podmiot, przedmiot).
9. Struktury i funkcje duszpasterstwa rodzin.
10. 11. Zasady i zadania duszpasterstwa rodzin.
12. Rodzina podmiotem urzeczywistnia się Kościoła.
13. Przygotowanie i formacja pracowników duszpasterstwa rodzin.
14. Duszpasterstwo rodzin w Polsce w praktyce.
15. Duszpasterstwo rodzin wobec wyzwań współczesności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: wz3h1dm
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie:
WIEDZY
ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań (EK 1);
ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej (EK 2);
UMIEJĘTNOŚCI
korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej (EK 3);
KOMPETENCJI
potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin (EK 4);
jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem „znaków czasu” (EK 5).
Opis ECTS:
aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h
praca własna studenta: 30 h
razem: 60 h = 2 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i zadań".
Ndst (2) - student nie ma wiedzy na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw;
Dst (3) – student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat biblijnych i teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw;
Db (4) - student poprawnie przedstawia, nawiązując do Pisma św. i wskazań Magisterium, teologiczne podstawy duszpasterstwa rodzin oraz jego zasady i podstawy;
Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą teologicznych podstaw duszpasterstwa rodzin oraz jego zasad i podstaw, twórczo interpretując nauczanie Magisterium odnośnie wspomnianej problematyki.
EK 2: Student ma "ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą duszpasterstwa rodzin będącą wynikiem oryginalnego integrowania perspektyw właściwych dla nauk pomocniczych teologii pastoralnej".
Ndst (2) - student nie ma elementarnej wiedzy interdyscyplinarnej na temat duszpasterstwa rodzin;
Dst (3) – student posiada niewielką wiedzę interdyscyplinarną na temat duszpasterstwa rodzin;
Db (4) - student ma ugruntowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat duszpasterstwa rodzin;
Bdb (5) – student wykazuje się bardzo dużą interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą duszpasterstwa rodzin potrafiąc harmonijnie i twórczo łączyć dane z różnych dyscyplin naukowych.
EK 3: Student "korzystając z własnego warsztatu badawczego potrafi, właściwie interpretując zachodzące procesy i dokonując prognoz, budować teologiczny model duszpasterstwa rodzin i planować jego wcielanie w życie w działalności duszpasterskiej".
Ndst (2) – student nie potrafi przygotować jakichkolwiek propozycji działań duszpasterstwa rodzin, ujmując je w prostym modelu pastoralnym;
Dst (3) - student tworzy prostą, ujętą w modelu pastoralnym, propozycję duszpasterstwa rodzin;
Db (4) - student przygotowuje w miarę pełną propozycję duszpasterstwa rodzin, ujmując ją ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium i wskazania nauk pozateologicznych oraz wyniki badań empirycznych;
Bdb (5) – student przygotowuje kreatywną propozycję duszpasterstwa rodzin. ujmując ją w ramach modelu pastoralnego uwzględniającego nauczanie Magisterium oraz refleksję nauk pozateologicznych i wyniki badań empirycznych, zawierającym także prognozę zachodzących zmian.
EK 4: Student "potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc i realizując model duszpasterstwa rodzin".
Ndst (2) – student nie potrafi współpracować w grupie;
Dst (3) - student w ograniczonym stopniu potrafi współpracować w grupie;
Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin;
Bdb (5) - student bardzo dobrze potrafi współpracować w grupie, zespołowo tworząc model duszpasterstwa rodzin, realizując go i dokonując jego ewaluacji, wprowadzając później twórcze zmiany.
EK 5: Student "jest kreatywny w poszukiwaniu nowych obszarów badań dotyczących duszpasterstwa rodzin i kierowaniu ich przebiegiem ze szczególnym uwzględnieniem <
Ndst (2) – student nie potrafi dokonywać samodzielnej obserwacji oraz krytycznej interpretacji procesów społecznych wpływających na uwarunkowania duszpasterstwa rodzin;
Dst (3) - student w ograniczonym stopniu dokonuje analizy uwarunkowań duszpasterstwa rodzin;
Db (4) – student w dosyć dobrym stopniu potrafi zanalizować uwarunkowania duszpasterstwa rodzin uwzględniając owoce swojej refleksji w budowaniu modelu pastoralnego odpowiadającego na wezwania współczesności;
Bdb (5) - student przeprowadza samodzielną analizę wielorakich uwarunkowań duszpasterstwa rodzin, wskazując na ich przyczyny i prognozując jego dalszy rozwój, zawierając swoją refleksję w tworzonym modelu pastoralnym i dokonując później jego twórczej ewaluacji.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustne kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowe kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.
Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”, Watykan 1981.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Amoris laetitia”, Watykan 2016.
Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003.
Rada ds. Rodziny KEP, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Łomża 2009.
Wskazania duszpasterskie biskupów polskich dla towarzyszenia rodzinie w świetle posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia”, Janów Podlaski 2018.
Stanowisko KEP w sprawie LGBT+, Częstochowa 2020.
Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2017.
Goleń J., Lipiec D. (red.), Duszpasterstwo rodzin w parafii, Lublin 2016.
Kamiński R., Pyźlak G., Goleń J. (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013.
Zarembski Z., Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: