Chrześcijaństwo wobec Islamu WT-R-CHI
1. Od teologii lęku do teologii dialogu.
2. Chrześcijanie wśród muzułmanów - muzułmanie w otoczeniu chrześcijan.
3. Islam w Europie i w Polsce.
4. Dialog teologiczny z islamem?
5. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar teoretyczny
6. Jan Paweł II wobec islamu - wymiar praktyczny
7. Benedykt XVI wobec islamu
8. Franciszek wobec islamu.
9. Bóg - w spotkaniu chrześcijan z muzułmanami
10. Jezus i jego Matka - tematem dialogu
11. Człowiek - w refleksji chrześcijaństwa islamu
12. Cele dialogu chrześcijaństwa z islamem
13. Formy dialogu
14. Duch dialogu - szanse dialogu - przeszkody dialogu
15. Perspektywa przyszłości
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: s3u0k4n
Wiedza
Student:
- ma podstawową wiedzę o islamie,
- ma elementarną wiedzę z zakresu historii relacji chrześcijaństwa i islamu,
- ma podstawową wiedzę o islamie w Europie i w Polsce,
- ma podstawową wiedzę o teorii i pragmatyce dialogu Kościoła z islamem papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka,
- ma wiedzę o teologicznych tematach dialogu,
- zna główne formy dialogu chrześcijaństwa z islamem.
Umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu religiologii, w tym religioznawstwa,
- potrafi analizować genezę i przebieg relacji chrześcijaństwa i islamu,
- posiada umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy. ale też własnych poglądów,
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu relacji chrześcijaństwa z islamem z wykorzystaniem różnych źródeł,
- potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem zdobytej wiedzy,
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów związanych z dialogiem chrześcijańsko-muzułmańskim,
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny,
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między chrześcijaństwem i islamem.
Kompetencje społeczne
Student:
- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;
- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;
- przestrzega zasad etyki naukowej i norm współżycia społecznego;
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
Rozmowa sprawdzająca zdobytą wiedzę.
Literatura
BORRMANS M., Guidelines for Dialogue between Christians and Muslims, New York 1990 (edycja francuska - Orientations pour un Dialogue entre Chrétiens et Musulmans, Paris 1981).
GIOIA F. (red.), Interreligious Dialogue. The Official Teaching of the Catholic Church (1963-1995), Boston 1997.
KOŚCIELNIAK K., Chrześcijanie na ziemiach islamu – wczoraj i dziś, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 180-192.
MARKOWSKI R., SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 509-513.
NOSOWSKI J., SAKOWICZ E., Islam. I. Doktryna. II. Dzieje, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 501-507.
SAKOWICZ E., Chrześcijaństwo wobec islamu, „Homo Dei” 68(1998) nr 1, s. 45-49; przedruk: SZCZOTOK E., LISKOWACKA A. (red.), Wierzę w Boga. Komisja Duszpasterska Episkopatu Polski. Program Duszpasterski na rok 1998/99, Katowice 1998, s. 454-458.
SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002.
SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem, „Collectanea Theologica” 59(1989) nr 4, s. 148-152.
SAKOWICZ E., Dialog chrześcijaństwa z islamem według dokumentów Urzędu Nauczycielskiego Kościoła (1963-1998), „Biuletyn. Instytut Filozoficzno-Historyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie” 1999 nr 20(6), s. 43-61.
SAKOWICZ E., Dialog Kościoła z islamem według dokumentów soborowych i posoborowych (1963-1999), Warszawa 2000.
SAKOWICZ E., Fundamentalizm muzułmański, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 19, Radom 2005, s. 99-102.
SAKOWICZ E., Islam. III. W kulturze Zachodu. 3. I.[slam] w nauczaniu Jana Pawła II, w: Encyklopedia Katolicka, t. 7, Lublin 1997, kol. 513-515.
TEISSIER H., Chrześcijanin wobec islamu, w: SAKOWICZ E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002, s. 147-171.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: