Antropologia katechetyczna WT-R-ANKA
Dlaczego antropologia w katechezie? Niewystarczalność katechezy kerygmatycznej wobec nowych wyzwań w II połowie XX wieku. Powstanie kierunku zwanego katechezą antropologiczną lub katechezą zorientowaną antropologicznie. Założenia i cele tej katechezy. Model dydaktyczny tej katechezy. Adresaci tej katechezy. Dyskusje wobec tego nurtu katechetycznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1: nazywa poprawnie kierunki katechetyczne, w tym kierunek antropologiczny. Wymienia uwarunkowania społeczne, kulturowe i eklezjalne powstania tego kierunku. Charakteryzuje podstawowe założenia nurtu antropologicznego w katechezie.
EK 2: umiejętności:
analizuje naturę katechezy antropologicznej. Sporządza opis funkcji tej katechezy odnośnie do poszczególnych adresatów. Wyprowadza wnioski z zastosowania tej katechezy wobec współczesnych problemów adresata tej katechezy.
EK 3: kompetencji:
dostrzega potrzebę tej katechezy w obecnych czasach. Ma świadomość, że katecheza ta może pomóc adresatowi w rozumieniu i rozwiązywaniu problemów życiowych, także problemów w życiu Kościoła.
Opis ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
praca własna studenta: 20 godz.
konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 60 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja.
ocena bardzo dobra: student zna genezę i założenia katechezy antropologicznej, potrafi wskazać na uwarunkowania społeczne, kulturowe i eklezjalne powstawania tej katechezy.
ocena dobra: zna genezę i założenia tej katechezy.
dostateczna: zna ogólne założenia tej katechezy.
niedostateczna: nie zna istoty zagadnienia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Mieczysław Majewski, Katecheza antropologiczna na tle współczesnych tendencji katechetycznych, Lublin 1977; Mieczysław Majewski, Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995; Jan Charytański, Inspiracje soborowe w katechetyce, w: Myśl posoborowa w Polsce, Warszawa 1970, s. 151-181.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: