Analiza mistycznych tekstów we wczesnym średniowieczu WT-R-AMTS
1.Teksty piśmiennicze wczesnego średniowiecza.
2. Mistyka wczesnego średniowiecza.
3. Przedstawiciele wczesnego średniowiecza.
4. Bojaźń Boża – element mistycznego średniowiecza.
5. Słuchanie – element mistycznego średniowiecza.
6. Posłuszeństwo – element mistycznego średniowiecza.
7. Discretio – element mistycznego średniowiecza.
8. Pokora – element mistycznego średniowiecza.
9. Miłość – element mistycznego średniowiecza.
10. Modlitwa i liturgia – element mistycznego średniowiecza.
11. Praca – element mistycznego średniowiecza.
12. Św. Grzegorz Wielki.
13. Regula Pastoralis – miejscem średniowiecznego mistycyzmu.
14. Antiphonarius (chorał) – miejscem średniowiecznego mistycyzmu.
15. Słowo Boże a życie duchowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod przedmiotu: mstims 1kbnwf8
1)wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach mistycznych tekstów we wczesnym średniowieczu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu "dróg" zjednoczenia człowieka z Bogiem
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu teologii mistycznej w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia związane z mistycznym zjednoczenia człowieka z Bogiem z uwzględnieniem przyjętych schematów
Kryteria oceniania
1)wiedza Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna
zagadnienia poruszane w ramach mistycznych tekstów we wczesnym średniowieczu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów z zakresu "dróg" zjednoczenia człowieka z Bogiem
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i
przedstawia podstawowe zagadnienia z zakresu teologii mistycznej w ujęciu historycznym
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe zagadnienia związane z mistycznym zjednoczenia człowieka z Bogiem z uwzględnieniem przyjętych schematów
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę
historyczną dla oceny rożnych współczesnych sposobów mówienia o mistycznych tekstach w średniowieczu
2) umiejętności Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować o wynikach swych badań;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować
wyników swych badań
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia o mistycznym zjednoczeniu człowieka z Bogiem
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i
porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą
wiedzę
3) kompetencje społeczne Ek-3:
ocenia wartość propozycji zjednoczenia człowieka z Bogiem w kontekście mistycznych tekstów wczesnego średniowiecza
na ocenę 2 (ndst) nie dostrzega wpływu rozumienia przez człowieka procesu zjednoczenia z Bogiem w jego postrzeganiu rzeczywistości
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje zagadnienie mistycznych tekstów we wczesnym średniowieczu, które są zawarte w omawianych tekstach, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w otaczającej go rzeczywistości schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście
potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i
samodzielne twierdzenia
Literatura
Reguła św. Benedykta;
Św. Grzegorz: Regula Pastoralis; Antiphonarius (chorał)Homilie (kazania);
B. Calati; R. Gergoire; A. Blasucci, Duchowość średniowiecza.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: