Ćwiczenia z katechetyki fundamentalnej WT-P-FW-ModB2
Ćwiczenia z katechetyki fundamentalnej są praktycznym wykorzystaniem wiedzy zdobytej na wykładach z tego przedmiotu. Polegają na analizie źródeł literackich (dokumentów, publikacji, artykułów) traktujących o treściach poznawanych na wykładzie z katechetyki fundamentalnej. Poprzez samodzielną analizę źródeł, oraz pracę w grupie wykładowej ćwiczenia pomagają sformułować wnioski do pracy katechetycznej w przyszłości.
1. Augustyn, De catechizandis rudibus (399 r.) - praktyczne wskazania wciąż aktualne
2. model kerygmatyczny katechezy - wskazania dla katechety i katechizowanego
3. model antropologiczny katechezy - wskazania dla katechety i katechizowanego
4. model integralny katechezy - wskazania dla katechety i katechizowanego
5. Ogólna instrukcja katechetyczna i dyrektoria - porównanie i wnioski
6. Jan Paweł II - Catechesi tradendae - wskazania dla katechety i katechizowanego
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia z katechetyki fundamentalnej są praktycznym wykorzystaniem wiedzy zdobytej na wykładach z tego przedmiotu. Polegają na analizie źródeł literackich (dokumentów, publikacji, artykułów) traktujących o treściach poznawanych na wykładzie z katechetyki fundamentalnej. Poprzez samodzielną analizę źródeł, oraz pracę w grupie wykładowej ćwiczenia pomagają sformułować wnioski do pracy katechetycznej w przyszłości. 1. Augustyn, De catechizandis rudibus (399 r.) - praktyczne wskazania wciąż aktualne |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
1. PTE_W06 - zna główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
2. PTE_U01- zna, rozpoznaje i umie posługiwać się terminologią teologiczną,
potrafi selekcjonować oraz wybierać informacje oraz na tej
postawie formułować sądy i oceny;
3. PTE_U02 - potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które
prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność doboru
środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów;
4. PTE_U04 - posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych, potrafi zastosować zdobytą wiedzę do konkretnych przypadków
praktycznych;
5. PTE_U06 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie
potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z
zakresu teologii;
6. PTE_U07 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności
badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające
do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową;
7. PTE_K04 - potrafi podjąć współpracę w grupie;
8. PTE_K05 - ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju integralnego
własnej osobowości, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia
się i rozwijania na drodze religijno - duchowego doświadczenia;
Kryteria oceniania
Student aby osiągnąć:
1) efekt kształcenia nr 1 pn. zna główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna głównych zasad działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 3 (dst.): zna niektóre zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 4 (db.): zna podstawowe zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 5 (bdb.): zna wszystkie główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
2) efekt kształcenia nr 2 pn. zna, rozpoznaje i umie posługiwać się terminologią teologiczną, potrafi selekcjonować oraz wybierać informacje oraz na tej podstawie formułować sądy i oceny:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna, nie rozpoznaje i nie umie posługiwać się terminologią teologiczną, nie potrafi selekcjonować oraz wybierać informacji oraz na tej podstawie formułować sądów i ocen;
- na ocenę 3 (dst.): zna, rozpoznaje i umie posługiwać się terminologią teologiczną;
- na ocenę 4 (db.): zna, rozpoznaje i umie posługiwać się terminologią teologiczną, potrafi selekcjonować oraz wybierać informacje;
- na ocenę 5 (bdb.): zna, rozpoznaje i umie posługiwać się terminologią teologiczną, potrafi selekcjonować oraz wybierać informacje oraz na tej podstawie formułować sądy i oceny;
3) efekt kształcenia nr 3 pn. potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi określić i wykorzystać źródeł badawczych, które prowadzą do prostej analizy oraz syntezy, nie posiada umiejętności doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi określić i wykorzystać kilka źródeł badawczych, które prowadzą do prostej analizy oraz syntezy;
- na ocenę 4 (db.): potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy ;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów;
4) efekt kształcenia nr 4 pn. posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych, potrafi zastosować zdobytą wiedzę do konkretnych przypadków praktycznych:
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada umiejętności interpretowania źródeł teologicznych, nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy do konkretnych przypadków praktycznych;
- na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych przy pomocy wykładowcy;
- na ocenę 4 (db.): posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych;
- na ocenę 5 (bdb.): posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych, potrafi zastosować zdobytą wiedzę do konkretnych przypadków praktycznych;
5) efekt kształcenia nr 5 pn. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z
zakresu teologii:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacji z różnych źródeł, na ich podstawie nie potrafi formułować krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii:
- na ocenę 3 (dst.): potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy;
- na ocenę 4 (db.): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii;
6) efekt kształcenia nr 6 pn. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i poszerzać umiejętności badawczych oraz podejmować autonomicznych działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową;
- na ocenę 3 (dst.): umie przy pomocy wykładowcy zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze;
- na ocenę 4 (db.): umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze;
- na ocenę 5 (bdb.): umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową;
7) efekt kształcenia nr 7 pn. potrafi podjąć współpracę w grupie:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podjąć współpracy w grupie;
- na ocenę 3 (dst.): dzięki zachętom wykładowcy i innych uczestników podejmuje współpracę w grupie;
- na ocenę 4 (db.): podejmuje współpracę w grupie;
- na ocenę 5 (bdb.): podejmuje aktywną współpracę w grupie, podejmując własną inicjatywę;
8) efekt kształcenia nr 8 pn. ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju integralnego własnej osobowości, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia
się i rozwijania na drodze religijno - duchowego doświadczenia:
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości konieczności ciągłego rozwoju integralnego własnej osobowości, nie rozumie potrzeby ustawicznego kształcenia się i rozwijania na drodze religijno - duchowego doświadczenia;
- na ocenę 3 (dst.): ma świadomość konieczności rozwoju integralnego własnej osobowości, rozumie potrzebę kształcenia się na drodze religijno - duchowego doświadczenia;
- na ocenę 4 (db.): ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju integralnego własnej osobowości, rozumie potrzebę kształcenia
się i rozwijania na drodze religijno - duchowego doświadczenia;
- na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju integralnego własnej osobowości, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia
się i rozwijania na drodze religijno - duchowego doświadczenia;
Literatura
Literatura podstawowa:
Augustyn, De catechizandis rudibus, herausgegeben von Gustav Krüger, Tübingen : Verlag von J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), 1934.;
Budzik W., Pisma katechetyczne/ św. Augustyn, Poznań : Jan Jachowski-Księgarnia Uniwersytecka, 1930;
Blachnicki F., Kerygmatyczna odnowa katechezy : (zorientowanie w problematyce), Warszawa : Wydawnictwo Salezjańskie, 2005.
Majewski M., Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków: Poligrafia Salezjańska, 1995;
Majewski M., Propozycja katechezy integralnej, Łódź : Wydaw. Salezjańskie, 1978;
Kongregacja Spraw Duchowieństwa, Ogólna instrukcja katechetyczna, 1971, polskie wydanie Warszawa : Kuria Metropolitalna. Wydział Nauki Katolickiej, 1992;
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, 1997, polskie wydanie Poznań : Pallottinum, 1998;
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, 2020, polskie wydanie Kielce : Wydawnictwo Jedność 2020,
Jan Paweł II, Catechesi tradendae, Rzym 1979, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, op. P. Murzański, Kraków : Znak, 1997.
Literatura uzupełniająca:
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Poslce, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: