Katechetyka materialna WT-P-FW-MOB5
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej.
EK 2. Wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”.
EK 3. Prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego.
EK 4. Objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie.
umiejętności
EK 5. Analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej.
EK 6. Wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła.
kompetencji społecznych:
EK 7. Wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową katechetyki materialnej”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowej definicji katechetyki materialnej oraz określić jej działów;
Dst (3): potrafi poprawnie zdefiniować katechetykę materialną jako naukę oraz wymienia jej główne działy;
Db (4): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, a także przybliża jej strukturę i zadania;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje pojęcie katechetyki materialnej, przybliża jej strukturę i zadania, a także ważne wydarzenia z historii katechezy wpływające na jej rozwój.
Efekt kształcenia 2. Student „wyjaśnia podstawowe kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle «Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji»”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku przykładów kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;
Dst (3): poprawnie przybliża główne kryteria przekazu orędzia ewangelicznego w świetle „Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji”;
Db (4): prezentuje i omawia większość kryteriów przekazu orędzia ewangelicznego zawartych w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”;
Bdb (5): wymienia i analizuje wszystkie kryteria przekazu orędzia ewangelicznego zawarte w „Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji”.
Efekt kształcenia 3. Student „prezentuje główne zadania katechezy odwołującej się do Pisma Świętego”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać roli, jaką spełnia Biblia w katechetycznej posłudze słowa;
Dst (3): określa rolę, jaką spełnia Biblia w katechezie;
Db (4): określa rolę Biblii w katechezie oraz wymienia zadania katechezy odwołującej się do Biblii;
Bdb (5): precyzyjnie omawia rolę Biblii w katechezie oraz zadania katechezy odwołującej się do Biblii;
Efekt kształcenia 4. Student „objaśnia i ukazuje przykłady zastosowania zasad korzystania z Biblii w katechezie”.
Ndst (2): nie potrafi podać kilku zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Dst (3): wymienia przykłady zasad odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Db (4): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie;
Bdb (5): omawia główne zasady odnoszących się do korzystania z Biblii w katechezie oraz podaje przykłady ich zastosowań.
Efekt kształcenia 5. Student „analizuje charakter relacji pomiędzy katechezą i liturgią oraz zadania katechezy liturgicznej”.
Ndst (2): nie potrafi podać definicji katechezy i liturgii;
Dst (3): definiuje katechezę i liturgię oraz wskazuje na ich związki;
Db (4): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich związki oraz formułuje zadania katechezy liturgicznej;
Bdb (5): omawia istotę katechezy i liturgii, wskazuje na ich wewnętrzne powiązania, formułuje zadania katechezy liturgicznej oraz podaje przykłady metod liturgicznych stosowanych w katechezie.
Efekt kształcenia 6. Student „wyjaśnia zadania katechezy wychowującej do życia we wspólnocie Kościoła”.
Ndst (2): nie potrafi zaprezentować powiązań pomiędzy katechezą a wprowadzaniem do życia w Kościele;
Dst (3): określa związek katechezy z Kościołem;
Db (4): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej;
Bdb (5): charakteryzuje zadania, jakie ma do spełnienia katecheza w zakresie formacji eklezjalnej oraz podaje przykłady ich zastosowań.
Efekt kształcenia 7. Student wykazuje umiejętności w zakresie planowania formacji moralnej oraz troskę o umożliwianie pełnego rozwoju osobowego ucznia.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić powiązań między katechezą a formacją moralną;
Dst (3): wyjaśnia podstawy wychowania chrześcijańskiego;
Db (4): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie oraz potrafi ją planować;
Bdb (5): wskazuje na istotne założenia formacji moralnej na katechezie, potrafi ją planować i wykazuje troskę o rozwój osobowy ucznia.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone metodą wykładu przy użyciu metod wizualnych i aktywizujących.
Zaliczenie końcowe na podstawie złożonej pracy pisemnej oraz kolokwium ustnego.
Literatura
• Stala J. (red.), Zagadnienia katechetyki materialnej, Tarnów 2011.
• Stala J. (red.), Katechetyka materialna, Tarnów 2002.
• Haręzga S., Niewłaściwe sposoby korzystania z Pisma świętego, w: Obecność Biblii w katechezie, red. H. Słotwińska, Lublin 2008, s. 47 – 56.
• Kochel J., Katecheza biblijna, w: Wokół katechezy posoborowej. Księga pamiątkowa dedykowana Ks. Biskupowi Gerardowi Kuszowi, wykładowcy Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego z okazji 65. rocznicy urodzin, red. R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2004, s. 155 – 157.
• Marcol A., Wychowanie moralne, w: Wokół katechezy posoborowej…, red. R. Chałupniak, J. Kochel, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2004, s. 435 – 437.
• Twardzicki B., U źródeł katechezy. Podstawowe zagadnienia z katechetyki fundamentalnej i materialnej, Przemyśl 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: