Ćwiczenia z katechetyki WT-P-FW-MBC
Tematy zajęć:
1. Omówienie planu pracy na ćwiczeniach. Tworzenie podręcznej biblioteczki katechetycznej.
2. Historia katechezy - źródła i wybrane zagadnienia.
3. Katechetyka materialna - źródła i wybrane zagadnienia.
4. Katechetyka formalna (dydaktyka katechetyczna) - źródła i wybrane zagadnienia.
5. Katechetyka szczegółowa - źródła i wybrane zagadnienia.
Celem przedmiotu jest:
1. zapoznanie studenta z:
a. rozszerzoną terminologią z zakresu nauk teologicznych, jej źródłami i zastosowaniem;
b. głównymi zasadami działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
c. podstawową terminologią związaną z pracą pedagogiczną, zasadami dydaktycznymi i metodyką pracy katechetycznej;
c. wiedzą na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej.
2. doskonalenie umiejętności:
a. określania i wykorzystywania rozmaitych źródeł badawczych, prowadzących do analizy oraz syntezy;
b. doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej złożonych problemów;
c. samodzielnego wyszukiwania, analizowania, dokonywania selekcji oraz integrowania informacji z różnych źródeł, a na ich podstawie formułowania krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii;
d. samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania umiejętności badawczych oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową;
e. podjęcia współpracy w grupie, podejmowania odpowiedzialnie różnych roli do spełnienia;
f. podejmowania odpowiedzialności za kształt życia społecznego i eklezjalnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Student:
1. PTE_W01 zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk teologicznych, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie działalności profesjonalnej.
2. PTE_W06 zna główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego.
3. PTE_W09 zna podstawową terminologię związaną z pracą pedagogiczną, zasady dydaktyczne i metodykę pracy katechetycznej.
4. PTE_W13 ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej.
5. PTE_U02 potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej złożonych problemów.
6. PTE_U06 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii.
7. PTE_U07 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową.
8. PTE_K04 potrafi podjąć współprac w grupie, podejmując odpowiedzialnie różne role do spełnienia, podejmuje odpowiedzialność za kształt życia społecznego i eklezjalnego.
Kryteria oceniania
Student, aby osiągnąć:
1) efekt kształcenia nr 1 pn. zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk teologicznych, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie działalności profesjonalnej:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna rozszerzonej terminologii z zakresu nauk teologicznych, nie rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie działalności profesjonalnej;
- na ocenę 3 (dst.): zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk teologicznych;
- na ocenę 4 (db.): zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk teologicznych, rozumie ich źródła;
- na ocenę 5 (bdb.): zna rozszerzoną terminologię z zakresu nauk teologicznych, rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie działalności profesjonalnej.
2) efekt kształcenia nr 2 pn. zna główne zasady działalności katechetycznej:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna głównych zasad działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 3 (dst.): zna jedną główną zasadę działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 4 (db.): zna niektóre główną zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego;
- na ocenę 5 (bdb.): zna główne zasady działalności katechetycznej.
3) efekt kształcenia nr 3 pn. zna podstawową terminologię związaną z pracą pedagogiczną, zasady dydaktyczne i metodykę pracy katechetycznej:
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowej terminologii związanej z pracą pedagogiczną, zasad dydaktycznych i metodyki pracy katechetycznej;
- na ocenę 3 (dst.): zna podstawową terminologię związaną z pracą pedagogiczną;
- na ocenę 4 (db.): zna podstawową terminologię związaną z pracą pedagogiczną, zasady dydaktyczne;
- na ocenę 5 (bdb.): zna podstawową terminologię związaną z pracą pedagogiczną, zasady dydaktyczne i metodykę pracy katechetycznej.
4) efekt kształcenia nr 4 pn. ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej :
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej;
- na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę na temat wychowania i kształcenia;
- na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej;
- na ocenę 5 (bdb.): ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw w odniesieniu do działalności katechetycznej.
5) efekt kształcenia nr 5 pn. potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej złożonych problemów:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi określić i wykorzystać źródeł badawczych, które prowadzą do prostej analizy oraz syntezy, nie posiada umiejętności doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi określić i wykorzystać kilka źródeł badawczych, które prowadzą do prostej analizy oraz syntezy;
- na ocenę 4 (db.): potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy ;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła badawcze, które prowadzą do analizy oraz syntezy, posiada umiejętność
doboru środków badawczych prowadzących do rozwiązywania bardziej
złożonych problemów;
6) efekt kształcenia nr 6 pn. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych
źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacji z różnych źródeł, na
ich podstawie nie potrafi formułować krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii:
- na ocenę 3 (dst.): potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować krytyczne sądy;
- na ocenę 4 (db.): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować informacje z różnych źródeł, na ich podstawie potrafi formułować
krytyczne sądy;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, dokonywać selekcji oraz integrować informacje z różnych źródeł, na ich
podstawie potrafi formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy z zakresu teologii;
7) efekt kształcenia nr 7 pn. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne
działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i poszerzać umiejętności badawczych oraz podejmować autonomicznych
działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową;
- na ocenę 3 (dst.): umie przy pomocy wykładowcy zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze;
- na ocenę 4 (db.): umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze;
- na ocenę 5 (bdb.): umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania
zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem
osobowym i karierą zawodową;
8) efekt kształcenia nr 8 pn. potrafi podjąć współpracę w grupie podejmując odpowiedzialnie różne role do spełnienia, podejmuje odpowiedzialność za kształt życia społecznego i eklezjalnego:
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi podjąć współpracy w grupie;
- na ocenę 3 (dst.): dzięki zachętom wykładowcy i innych uczestników podejmuje współpracę w grupie;
- na ocenę 4 (db.): podejmuje współpracę w grupie, podejmując odpowiedzialnie różne role do spełnienia;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi podjąć współpracę w grupie podejmując odpowiedzialnie różne role do spełnienia, podejmuje odpowiedzialność za kształt życia społecznego i eklezjalnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bibliografia katechetyczna 1945-1995 / oprac. Roman Murawski ; przy współpr. Ryszarda Cekalskiego i Jacka Tochmańskiego. Warszawa : Wydaw. Akademii Teologii Katolickiej; 1999.
2. Bibliografia katechetyczna1945-1990 / oprac. Jana Zimnego. Przemyśl: sn; 1993.
3. Bibliografia katechetyczna1996-2000 / oprac. Ryszard Czekalski, Roman Murawski. Warszawa: Wydaw. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego; 2002.
4. Bibliografia katechetyczna2001-2010 / oprac. Ryszarda Czekalskiego.
Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego; 2012.
5. Historia katechezy i katechetyka fundamentalna: praca zbiorowa / pod red. Józefa Stali ; [aut. Roman Murawski, Tadeusz Panuś, Piotr Tomasik].
Tarnów : Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; policjant. 2010.
6. Zagadnienia katechetyki materialnej: praca zbiorowa / pod red. Józefa Stali; [aut. S. Emmanueal Anna Klich OSU; Beata Bilicka; ks. Andrzej Hajduk; ks. Stanisław Dziekoński; ks. Kazimierz Misiaszek SDB; Tarnów : Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos; 2011.
7. Dydaktyka katechezy : praca zbiorowa. Cz. 1 / pod red. Józefa Stali. Tarnów: "Biblos"; 2004.
8. Dydaktyka katechezy : praca zbiorowa. Cz. 2 / pod red. Józefa Stali ; [aut. Stanisław Kulpaczyński et al.]. Tarnów : "Biblos"; cop. 2004.
9. Katechetyka szczegółowa : praca zbiorowa / pod red. Józefa Stali.
Tarnów : "Biblos"; cop. 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Historia katechezy. Cz. 1, Katecheza w pierwszych wiekach / Roman Murawski. Warszawa : Wydawnictwo Salezjańskie; 2011.
2. Historia katechezy. Cz. 2 t. 1, Katecheza w średniowieczu / Roman Murawski. Warszawa : Wydawnictwo Salezjańskie; 2015.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Link do MS Teams Kod do zespołu MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: