Liturgia między tradycją a nowoczesnością WT-P-FW-LTN
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami, które określają zdrową tradycję (sana traditio) i uprawniony postęp (legitima progressio) w liturgii (por. KL 23). Zrozumienie ich zastosowania w życiu Kościoła może pomóc w udzieleniu odpowiedzi na wiele pytań liturgicznych, jakie zadaje sobie współczesny człowiek i które może postawić także człowiek jutra. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzy, na czym powinna polegać wierność tradycji w liturgii Kościoła. Na konkretnych przykładach z dziejów liturgii Kościoła uświadamiają sobie przyczyny, które kształtowały dane zjawisko i próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w obecnej sytuacji mają one nadal znaczenie. Studenci doskonalą umiejętności krytycznej oceny zmian zachodzących w liturgii. Wykłady mają się także przyczyniać do kształtowania w studentach świadomości o potrzebie "poważnej i żywotnej" formacji liturgicznej. Chodzi o formację, która w swoich założeniach będzie szukać sposobu, w jaki można formować współczesnego człowieka do liturgii takiej, jaką ona jest. Droga nie prowadzi przez ciągłe zmienianie i dostosowywanie liturgii do człowieka, ale w formowaniu go do tego, aby był zdolny do aktu liturgicznego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - student dysponuje wiedzą specjalistyczną z zakresu liturgiki niezbędną do udzielenia odpowiedzi na pytania liturgiczne zadawane przez współczesnego człowieka;
W2 - student zna sens wyrażeń "zdrowa tradycja" i "uprawniony postęp" w liturgii oraz zasady ich zastosowania w życiu Kościoła
U1 - student umie zastosować zasady kierujące tradycją i postępem w liturgii w celu udzielenia odpowiedzi na wiele pytań liturgicznych, które zadaje współczesny człowiek
U2 - student nabywa umiejętności krytycznej oceny zmian zachodzących w liturgii
K1 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę liturgiczną w praktyce duszpasterskiej, a zwłaszcza w formacji liturgicznej
K2 - student potrafi wyjaśnić innym na czym polegają błędne strategie w rozumieniu rozwoju liturgii na przestrzeni wieków
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą student wykazuje się szczegółową wiedzą liturgiczna, która pozwala mu precyzyjnie i bezbłędnie udzielać adekwatnej odpowiedzi na pytania liturgiczne stawiane przez innych oraz rozstrzygać spory liturgiczne;
- na ocenę dobrą student posiada wystarczającą wiedzę liturgiczną umożliwiającą mu udzielanie odpowiedzi na podstawowe pytania z zakresu liturgii;
- na ocenę dostateczną student posiada jedynie podstawy wiedzy liturgicznej, które umożliwiają mu udzielenie odpowiedzi tylko na niektóre pytania stawiane przez innych.
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą student potrafi przedstawić sens soborowych wyrażeń "zdrowa tradycja" i "uprawiony postęp" oraz wymienia i szczegółowo omawia zasady ich zastosowania w życiu Kościoła odnosząc się także do konkretnych przypadków;
- na ocenę dobrą student potrafi wyjaśnić czym jest zdrowa tradycja i postęp w liturgii Kościoła oraz wymienia zasady ich zastosowania w życiu eklezjalnym;
- na ocenę dostateczną student ogólnie orientuje się czym jest tradycja i postęp w liturgii oraz zna niektóre zasady ich zastosowania w życiu Kościoła.
Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą student zna i potrafi zastosować zasady kierujące tradycją i postępem w liturgii udzielając trafnej i zgodnej z Magisterium Kościoła odpowiedzi na stawiane mu pytania liturgiczne; potrafi umiejętnie w tym celu wykorzystać wiedzę dotyczącą przyczyn, które kształtowały dane zjawisko i potrafi odpowiedzieć dlaczego one w obecnej sytuacji mają nadal znaczenie;
- na ocenę dobrą student zna podstawowe zasady regulujące relacje pomiędzy tradycją a innowacjami i potrafi je zastosować jedynie w udzieleniu odpowiedzi na podstawowe pytania liturgiczne stawiane przez współczesnego człowieka; w stopniu elementarnym potrafi zastosować w tym celu wiedzę odnośnie przyczyn danego zjawiska;
- na ocenę dostateczną student potrafi ogólnie wskazać na niektóre podstawowe zasady określające proces wprowadzania odnowy i zmian do liturgii.
Efekt U2:
- na ocenę bardzo dobrą student udzielając odpowiedzi na pytania liturgiczne stawiane przez współczesnego człowieka wykazuje się w stopniu bardzo dobrym umiejętnością krytycznej oceny zachodzących zmian w liturgii i takiego ich odczytywania, które będzie prowadzić do odkrycia autentycznego "obrazu", nowego wymiaru danej praktyki czy obrzędu; umie w tym celu wykorzystać wiedzę zarówno ze studiów teologicznych, historycznych jak i duszpasterskich;
- na ocenę dobrą student wykazuje się w dobrym stopniu umiejętnością krytycznej oceny innowacji liturgicznych, niekiedy próbując także wskazać na nowy wymiar danej praktyki czy obrzędu w kontekście całej tradycji liturgicznej Kościoła;
- na ocenę dostateczną student jedynie próbuje podjąć się oceny zachodzących zmian w liturgii wykorzystując elementy wiedzy ze studiów teologicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: